Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av wolf_lover
Jag har en 740 88:a som handbromsen på högersida är helt ur funktion vad kan det vara för fel jag såg att wire gick till nåt slags mittenfäste men jag vet inte om den är sönder eller inte.Tacksam för snabba svar ska ombesikta den på fredag 12/5
Användarvisningsbild
av Ramon
Du har en lång handbromsvajer som går från handbromshandtaget till bakaxeln och in till vänster bakhjul. Från förgreningen vid mitten av bakaxeln typ, så går en liten handbromswire från denna långa ut till höger bakhjul. Det är förmodligen den lilla som gått av. Så kryp under och kolla ifall den är av eller inte. Om så är fallet så behöver du enbart köpa den korta vajern (kolla skicket på "förgreningen" också, finns bl.a. en splint där och lite annat som kan vara i dåligt skick. Köp nya såna detaljer med i så fall, kostar inte många kronor). Denna korta vajer kostar 120kr på Bila enligt deras hemsida. Det tar inte så lång tid att byta vajern.
av wolf_lover
det var handbroms fästet som var paj så jag satte dit ett nytt så funkade den och den gick igenom besiktningen
Användarvisningsbild
av Ramon
Okej bra att det bara var det, grattis :D
av Peterlindberg
var får man tag på ett sånt fäste...
för det är väl samma som på min V90?
Användarvisningsbild
av Ramon
Inte helt säker, men det kan hända. Kolla hos din lokala Volvo återförsäljare, Bilia har det t.ex. Tror även att Mekonomen har sånt fäste.
av Perra N
V90 har delad axel, och helt andra handbromswirar.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...