Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kareta
Som titeln, bromsljuset på vänster sida fungerar inte. Mitten och höger fungerar. Säkringen är hel, liksom lampan. Vad är fel??

Det började som lite glapp. Bad tjejen knacka på utsidan för att det har hjälpt förut vid glapp. Då slocknade det helt. Plockade bort luckan och tittade in och fick se att lamphållaren hängde lös och jorden (har jag för mig) hade hoppat ur. Trodde det var lätt fixat genom att koppla in igen men det fick ändå inte lampan att fungera.

Har kikat på ett par elscheman. På sidan 7 i ruta K6 ser det ut som säkringar/kontakter. Var hittar jag dessa i en 745a? Detta är det enda jag kan komma på just nu. Kabelbrott låter mindre sannolikt.

?:-/
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Felet ligger troligen i det kretskort där lampsocklarna sitter fästa, det är vanligt att det blir avbrott där strömanslutningen går in i kortet. Det kan även vara ärgning i kontaktstycket, ta loss kontaktstycket och rengör.

Mvh GK
av kareta
gnestakalle skrev:Felet ligger troligen i det kretskort där lampsocklarna sitter fästa, det är vanligt att det blir avbrott där strömanslutningen går in i kortet. Det kan även vara ärgning i kontaktstycket, ta loss kontaktstycket och rengör.

Mvh GK
Kretskort? Var? Ingen direkt ärg någonstans vad jag kan se. Ska testa byta sockel med blinkers och se vad som händer.
av kareta
När jag bromsar ligger det en spänning på 0.2V över lampan. ??:-/

Byta sockel gick inte, för de andra på den sidan var inte likadana och den likadana på höger sida hade delvis smält i infästningen. När jag skulle ta ut den lossnade lampan och fastnade inne i reflektorhuset. Satt säkert 20min och försökte pilla ut lampan innan det gick. Där inne fanns redan en lampa. Underbara gamla begagnade rishögar! :mrgreen:

Tror ändå inte det är fel på sockeln och dess kontakter, för 0.2V är uppmätt mellan plus och annan jord.

Plus består av två (vita) kablar. Varför detta?

Vart tar kablarna vägen? De går ut i sidan över hjulhuset, men sen?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du har dålig kontakt, när du mäter obelastat får du 12 V och när du belastar kretsen sjunker det till 0.2.

Gör som jag skrev tidigare, gå igenom och kontrollera och gör ren alla anslutningar, jag känner väl till detta fel.

Mvh GK
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]