Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bucket
Hej

Jag kollar med er, ni borde väl ha koll!

Håller på med en lite speciell bubbla och ska då byta huvudbromscylindern. Jag undrar ifall ni vet om det är någon skillnad på Volvo 240 och 740 cylindrarna.

Sen undrar jag även ifall ni har något tips om var man kan köpa en 740 cylinder som inte kostar 1500kr. Ge mig tips!

/Henke
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vad jag kunnat få fram så är det skillnad, dessutom verkar de billiga ställena typ Biltema bara ha till 240. Har du byggt om till 740 bromssystem?

Mvh GK
av Bucket
Jag har lite allt möjligt i mitt bromssystem.

Volvo 850 ok och skivor fram, bak har jag saab 9000 ok med någon volvo 940/960 skiva.

Ett liknande bygge som mitt så har byggaren använt huvudbromscylinder från en 740, hittade dock ingen på de "billiga" ställena. Vad är det som skiljer 240n mot 740n?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag vet faktiskt inte, sorry :(

Men hur ser strukturen ut på ditt bromssystem? Är det ABS. Vilken struktur är det på 2-kretsen, är det 2 framhjul och ett bakhjul i vardera kretsen eller vad. Det kanske funkar med 240-cylinder. Annars får du väl jaga begagnat på Bildelsbasen eller Laga.se

Mvh GK
Användarvisningsbild
av emwtur
det viktigaste är väl diametern på cylindern så du får rätt bromskraft !
vet inte om det finns uppgifter på det !
fästena kommer väl du ändå att tillverka själv ?
/emwtur
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]