Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

tjena

skall leda in en liten elkabel (2,5mm^2) från motorrummet in till kupen, men vetefasiken vart jag skall dra in den. Vart kan man leda in från motorrummet, och var kommer den då ut? tacksam för hjälp. :D jo föresten det handlar om en 945a.
Enda bra sättet är genom torpedväggen. Se om du kan hitta någon genomföring där din sladd får rum eller se om det finns något ledigt ställe, i så fall sitter där en gummiplugg.

Mvh GK
Om du skall in bakom instrumenteringen så finns det färdiga hål precis uppe i hörnet av torpedplåten!
- det sitter en balk från fjädertornet och bakåt - under den balken !
( om jag minns rätt - drog igenom lite sladdar när jag monterade farthållare på min )
om alla hålen är klippta och upptagna kan man oftast smyga in en kabel jämte dom andra i genomföringen
/emwtur
japp, har sett massa gummipluggar i torpedväggen, men vet inte riktigt vart alla dessa tar vägen. Om man kör via genomföringsgummit till instrumentet, hur får man in denna kabel till kupen? vet inte hur man demonterar instrumentet.

jag har sett ett genomföringsgummi på högersidan vid tändspolen, kommer denna in till handsfacket då?
Volvobeundraren skrev:japp, har sett massa gummipluggar i torpedväggen, men vet inte riktigt vart alla dessa tar vägen. Om man kör via genomföringsgummit till instrumentet, hur får man in denna kabel till kupen? vet inte hur man demonterar instrumentet.

jag har sett ett genomföringsgummi på högersidan vid tändspolen, kommer denna in till handsfacket då?
Till vad ska du ha sladden ? :) Om man tar bort plasten under instrumentpanelen, så finns de en gummiplugg som sitter inne i hörnet innanför kopplingspedalen,den kommer ut lite längre ner under den balken som går te fjäderbenet, användt mig av den gummipluggen där när ja har dratt.
Har tagit av plasten under instrementbrädan, och hittade genomföringsgummina. Tack för er beskrivning :D

Skall dra in en elkabel med brytare som bryter matningskabeln till tändspolen, så man inte kan starta bilen. och så att man enkelt kan manövrera denna brytare från kupen så att säga. vet dock inte än vart jag skall ha brytarn, funderar på under förarstolen, vad tycker ni?
Användarvisningsbild
av Odin
Volvobeundraren skrev:Skall dra in en elkabel med brytare som bryter matningskabeln till tändspolen, så man inte kan starta bilen. och så att man enkelt kan manövrera denna brytare från kupen så att säga. vet dock inte än vart jag skall ha brytarn, funderar på under förarstolen, vad tycker ni?
Annars kan du alltid koppla så att du bryter säkring 4 (96 och framåt, kanske andra årsmodeller åxå) genom brytaren. Då startar bilen inte.
Säkring 1 går till styrboxen för bränslet !
Varför inte leta reda på sladden till den ( eller till bränslepumpen) och sätt en extra brytare där ?
/emwtur

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]