Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Kan väl också vara glapp mellan instrumentpanelens alla kontakter och det dom är kopplade emot? En bilmek tog loss den förra året då vi satte dit en turbo-mätare (kombi varvräknare) istället för den som satt från början som bara var varv. För mig jag har sett andra varmningslampor som glappat.

Kanske man kan ta isär igen och spruta kontaktspray, kan det hjälpa månne?
INGEN kontaktspray i kontakterna till instrumentpanelen ,
dom kontakterna och dom till lambdan är ajabaja för kontaktspray !
är det BARA oljetrycket som strular så är det nästan troligast att problemet är framme i motorutrymmet.
/emwtur
Rent spontant så tror jag inte det skett några allvarliga skador på lager eller lagerytor.

Jag har för mig att jag plockat upp oljestickor på 700/900 där oljan knappt har nuddat stickan, och oljetryckslampan har inte tänt. Men det är lite lurigt sånt där också, den kanske suger lite luft, men inte tillräckligt för att lampan skall tändas.

Hur som helst så spelar det väl egentligen ingen roll (om man skall hårddra det)? Har du fått motorskada så har du, har du inte fått det så var glad. Du kan ju inte riktigt konstatera eller åtgärda det utan att riva ner motorn.
Somsagt kolla kontakten direkt mot givaren, den sladden vill gärna nötas ner/ gå av/ glappa. Givaren sitter precis framför oljefiltret ( om du har sugmotor, precis framför där oljefiltret skulle suttit om din motor är turbo )

Är ganska säker på att din motor inte fått någon skada, bara en halvliter under är inte så farligt. De är ju trots allt en rödblockare vi snackar om ;)
det var ju en "klassiker" när dom demonstrerade teflontillsatser i motorer.
dom körde en motor med en tillsats i 10 mil eller något.
sedan tappade dom ur olja och satte tillbaka pluggen och fortsatte köra - motorn höll
- det var nämligen så mycket olja kvar i motorn att den orkade hålla trycket uppe.
tror det var Teknikens Värld som brukade leta upp demonstationerna och kräva att dom lät pluggen vara ur när dom körde - då skar motorerna ganska friskt - tillsats eller inte.
nåväl - slutsatsen är iallafall att en motor klarar sig på betydligt mindre olja än man tror.
nästa gång ni har borta sumpen på en motor så kolla hur långt stickan når ner - jämfört med var pickupen för oljan sitter.
/emwtur
De där med skador kan du nog släppa. Vi har en 745 visserligen ingen turbo men B230 är det ju iaf och motorn läcker ganska mycket olja å ibland när man tar upp stickan är den helt snustorr! Då får man slå i en halv 4 liters dunk så är det lagom mängd igen. Så har vi kört en längre tid med bilen då det är en ren slit och släng bil å motorn går så fint. Kanske förkortar livslängden men den är ju så lång på B230 så de kvittar :)
Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

jäklar, här var det tidig på, ja h[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]

Lödskarvhylsa funkar perfekt att skarva tunna[…]