Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leifer
Hej!

Jag har idag en 940 från 1996 som gått 36,000 mil (tidigare som taxi). Funderar på att köpa en till, en från 1998 (prisklass 25k) som är lite bättre utrustad och ha två 940 ett tag. Hur ser ni på fördelarna med det?

Vad jag kan se så börjar det också bli svårare att hitta 940 av sen årgång i bra skick, dom verkar börja ta slut helt enkelt på marknaden. Yngsta är ju 12 år nu.

Ska säga att jag i min vardag är beroende av att bilen fungerar, och vill alltså inte lämna bort den på verkstan. Med två kan man ju alternera och har dessutom då möjlighet att låta en billigare verkstad lösa problem.

Givet blir det dubbel skatt och försäkring (betalar idag ca 4000 kr år för hel) etc. så det gör ju att man tvekar. Men parkering löser sig utan extra kostnad. Samtidigt blir ju soppakostnaden samma (är väl största posten), kör ju bara en i taget.

Vore kul med lite input i detta.

Alternativet för mig är att på sikt överge 940, och då bara äga en bil.

Mvh
Användarvisningsbild
av erikn
Vi har två, fast vi är två som behöver bil. Tyvärr blir det alldeles för många mil, ca 6' per år totalt. Vår 95'a har gått ca 36' mil, 98'an har snart gått 59', det är en gammal taxi. Jag tycker att det är lättmekade bilar, överkomliga reservdelar m.m. Men som du säger börjar de bli gamla så snart blir det besvärligare att få tag på reservdelar.
av ärkechefen
Ju fler Volvo man har , desto bättre :D

Skämt åsido, men faktiskt. Visst, det kommer att kosta dig mer skatt o försäkring, men det finns ju många fördelar också, till exempel att du alltid har en extra bil ifall något skulle hända. (man vet ju aldrig!)

Kanske kan du sänka försäkringskostnaden lite eftersom du kommer åka med 2 bilar? Vet inte hur mycket billigare det blir, men någon krona per försäkring (alltså typ 1000-1500 mil per år istället för 2000-2500).

Jag har min 945a att pendla till där jag gör lumpen, blir minst 20 mil i veckan, och min 940 har aldrig svikt mig hittils och går skapligt billigt även fast det är en Turbo. Sen har jag ju 2 volvosar till som går, har vart bra att ha då kanske bilen inte funkar eller går sönder.

Som sagt, man får väga upp fördelar mot nackdelar, skriv gärna upp dom på ett papper och fundera lite, brukar funka bra för mig.

Hoppas jag hjälpte lite mer än jag förvirrade.

Jag har inte märkt att det är någon brist på delar, går alltid att få tag på allt, genom blocket, någon skrot, biltema eller från Volvo. Endel grejer går faktiskt att köpa billigt på Volvo också.

/Johan
Användarvisningsbild
av leifer
Jo har bytt en hel del förebyggande på den jag har, just så att jag inte ska riskera att bil stående. Det är automat också (både den jag har nu, och den jag tittar på). Problemet är som vanligt att jag dels blev lite lurad när jag köpte den så att säga, så det har varit mycket reparationer i närtid, dels är ganska pedantisk och därför gärna fixar till saker som inte funkar och lite till, varpå jag helt plötsligt har svårt att göra mig av med bilen pga all tid och pengar jag lagt ner. Ex så installerade jag en torsen diff nu i våras, eftersom jag var trött på "enhjulsspinn" i vintras, som gjorde att jag hade svårt att komma loss från parkeringar etc ibland, trots nya dubbdäck (med automat har man inte samma möjligheter som med manuell och koppling att reglera kraften).

Den 944 jag tittar på nu har till skillnad från min 944, Automatisk AC, helskinnklädsel, dragkrok, fulltrycksturbo, farthållare, eluppvärmda backspeglar och motorvärmare och snyggare instrumentpanel (classic). Den har gått färre mil, är två år nyare och inte gått som taxi. Så på sikt vore det säkert en trevligare bil att ha (dock har den väl då ingen diff broms).

Så på nåt sätt gäller det också att förutse kostnader för rep. och underhåll, både på min nuvarande och den ev jag köper. Samtidigt känns det som att min nuvarande inte kommer kosta så mycket framöver, mycket är redan gjort. Och man kan dessutom minska ner på underhållet, om man då får en ny favorit så att säga. Men också för att man då just ha två bilar. Chansen är ju stor att i alla fall en funkar, om en stannar. Dock måste man väl då alternera en hel del. Det är aldrig bra för en bil att stå still mycket. Men kanske räcker körning en dag i veckan för den man använder minst?

Här är annonsen på den jag var sugen på nu. Samtidigt vore det kanske bättre för mig att vänta nåt år, men frågan är då om det går att hitta så här fina 940 då? Sen kan det förvisso vara så ibland att bilar som gått bara 20k, är dom som är mest att fixa på, eftersom egentligen väldigt få saker i praktiken är bytta på bilen. Det har kanske mest varit normal service. Möjligen kanske man kan få ner priset till 25,000, men det verkar som ägaren vill få ut max.
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_9 ... ?ca=11&w=1

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]

Hastihetsmätare.

Hej! Har en 245 från -92 där vägm&[…]

Bromsar på S60

Jag böt på en V60 vid ca 10000 mil. Bel[…]