Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har ett skumt fel på svärmors volvo 740gl -89.

Säkringen på platsen 1 som är till (fuelpump/enginekontroll) går sönder.
Jag har kollat och kopplat bort bensin pumparna om de var fel på dom men icke...
jag kopplade loss kabelhärvan på högra sidan inne i kupen som går till motorn och då gick inte säkringen.
Så alltså måste de vara nån komponent i motorn som kortsluter men kan inte hitta nåt.
Har provat koppla bort alla anslutningar till komponenter men ändå kortsluter den så att säkring nummer 1 går.
bilen har inte ens gått 20000mil och 2 ägare inom familjen så därför vill jag inte skrota bilen heller...

Finns de nån annan som har haft liknande fel på sin volvo 740 som kunde hjälpa mig...

MVH Mika
Dags för systematisk sökning :)

Skriv ner allt du kopplat bort i motorrummet så ska vi se om något är förbisett. Det kan också vara så att kortisen är någonstans i kabelhärvan och ser du inget uppenbart där så återstår bara ett grundligt mätande för att hitta kortisen.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Dags för systematisk sökning :)

Skriv ner allt du kopplat bort i motorrummet så ska vi se om något är förbisett. Det kan också vara så att kortisen är någonstans i kabelhärvan och ser du inget uppenbart där så återstår bara ett grundligt mätande för att hitta kortisen.

Mvh GK
Ja jag kollade med el mätare på kabelhärvansanslutning till motorn i motor rummet och varannan kabel går mot jord. Ska de va så eller vad kan de vara. Jag kopplade loss alla anslutningar i motor rummet men ändå går säkringen. Jag är utbildad som svetsare,vvs möntor med elcertifikat men fordons el är för jävligt komblicerad.

mvh
Ta ur säkring #11. Koppla ur kontakterna till tomgångsventilen, luftmassemätaren och spridarrelät.
Sätt i en hel säkring #1 och vrid på tändningen. Om säkringen håller så testar du att ansluta en sak i taget. Vrid av/på tändningen efter varje ansluten komponent.
Jocke S. skrev:Ta ur säkring #11. Koppla ur kontakterna till tomgångsventilen, luftmassemätaren och spridarrelät.
Sätt i en hel säkring #1 och vrid på tändningen. Om säkringen håller så testar du att ansluta en sak i taget. Vrid av/på tändningen efter varje ansluten komponent.
Ska testa de imorgon... Hoppas att de funkar

mvh

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]

Hastihetsmätare.

Hej! Har en 245 från -92 där vägm&[…]

Bromsar på S60

Jag böt på en V60 vid ca 10000 mil. Bel[…]