Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Huntaz
#41338
tja alla! jag är lite oerfaren när det gäller bilar osv men försöker lära mig i alla fall.
jag har en fråga som jag undrat över, vad är skillnaden på 95 och 98 blyfri?
och
om man har en 16v 740GLT, vilken bör man då använda och vilka skillnader blir det om man väljer det ena eller det andra?

tack för alla svar på förhand
/Newbie
av Addekarlsson
#41341
95 respektive 98 oktan talar om just vilket oktantal bensinen har.
98 oktan har en högre flampunkt, vilket gör att det klarar högre värme än 95 oktan. En trimmad bil bör (läs: "kräver") tankas med högre oktantal, eftersom 95 oktan exploderar okontrollerat, vilket leder till "knack/spikning", som i sin tur oftast leder till sönderskjutna kolvtoppar, blåsta toppackningar mm.
Men, då ska man tänka på att graden av trimning spelar roll. Lite lätt trimmad, funkar fint med 95 oktan fortfarande. En turbo som laddar 0.7-0.8 bar eller mer rekomenderas 98 oktan för att undvika tråkigheter.

Min 780 som syns i signaturen kostade 12 000 kr i topprenovering efter denna "miss". Slangar till magnetventilen (avancerade typen av turbo+) var feldragna, vilket gjorde att någon tidigare ägare skruvat upp laddtrycket manuellt. När slangarna monterades rätt, så bottnade laddtrycksmätaren direkt, och toppackningen for direkt. Hann inte reagera alls innan det var för sent. Laddtrycket var i detta ögonblick på minst 1.8 bar... Så 98 oktan hade inte räckt då heller, eftersom bilen inte är chippad.

Din GLT 16 Valve kör du utan problem på 95 oktan. Så länge den inte är trimmad till "herrejösseseffekter" kommer du inte märka nån skillnad what so ever om du tankar 98 oktan, annat än att du får mindre kvar i plånboken pga att 98 oktan är dyrare.

Så tanka 95 oktan och må gott med en i övrigt trevlig motor. :D

Mvh/ Adde
av Huntaz
#41344
Är djupt imponerad av det otroligt välformulerade, informativa och extremt snabba svaret :)
man får tacka så mycket, precis det jag ville veta och där sista är en fröjd för min plånbok också :)
av Addekarlsson
#41351
Så lite så. :D
Bara kul att kunna hjälpa till med det lilla jag kan om bilar. :D

Mvh/ Adde

Tjena! Gick det smidigt att byta spridaren sj&aum[…]

Hej! Har samma fel på min d2 -11 P126400 kor[…]

Går att göra med en CH341A programmerar[…]

Dom bytte båda på min begäran d&a[…]