Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rirojej
#40864
Hej.

Råkade få på startmotorn när motorn gick på en b230f så jag la den i 2 an å rulla för att se om något gått sönder och mycket riktigt det bara skorra när jag hade stängt motorn och försökte starta, så släppte kopplingen å starta på det sättet.... (lambda lampan lös iallfall när jag starta) sen när jag kom hem så starta den utan problem 4 gånger utan av 4 gånger, men kan där bli / är några mekansika skador typ på startmotor/ svänghjul?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#40868
Skador kan det naturligtvis bli, så det är väl en bra ide att lossa startmotorn och kolla. Man kommer ju åt den uppifrån på 740.
Motorn stannar oftast på samma ställe så startkransen brukar bli sliten på ett ställe. Om startmotorn inte kuggar i kan det hjälpa att knuffa bilen lite med växel i så man får fram friska kuggar.

Det är en rejäl utväxling (minst 1:10) när motorn driver startmotorn, så har du 2500 varv på motorn så gör starten minst 25000 varv. Det klarar INTE rotorn, jag har sett en startmotor som har exploderat av centrifugalkraften, det blir bara pulver av innehållet. Det är frihjul på drevet, men det är inte så förvånande om det skär på såna varvtal...

Din verkar ju ha klarat sig, men kolla upp den eller var beredd på att den lägger av.
Användarvisningsbild
av Rirojej
#40869
Ok men vad ska jag kolla efter? Om startmotorns hjul ser bra ut och motorns svänghjul ser bra ut? men motorns svänghjul klarar väl sig utan skador? vad kan det har varit som har låtit konstigt direkt efter jag stannat motorn och startat den? jag prova å starta den 4 gånger när jag kom hem, en resa på 15 km, som sagt inga problem då :) den snurra igång fint
av Ebbe
#40890
Om du har startmotorn med planetväxeln (den lilla lätta startmotorn) är det troligt att planetväxelns yttre kuggkrans som tagit skada. Startkrans o bendixdrevet (på startmotorn) klarar sig oftast då dessa är härdade. Går startkransen sönder måste du byta svänghjul då dessa är en enhet (inte vanligt)
Biltema har nya startmotorer till Volvo för runt 600kr som faktiskt funkar riktigt bra! Kanske bra att ha en liggandes i reserv?
Användarvisningsbild
av Rirojej
#40935
det är en b230f -90 så vad borde det vara? det har funkat utan problem hela dan att starta har kört runt i ängelholm och helsingborg stannat å startat motorn mycket, funkar utan problem :) men det kan komma senare?

Ja, precis vad du kan läsa av med verktyget

Bult till kompressor

Hej, Råkade dra av en av de tre bultar som […]

Oljebyte på en ny bil

Fattar fortfarande inte vad du menar ??? Hur sk[…]

Det tackar man för.