Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av varbergsdata
#40184
Jag har ett tråkigt problem med tändningen på min gamla 744gl -88
den har elektronisk tändning..
Bilen har missat i tändningen en tid när man kört men igår när jag skulle åka från syrran startade den inte alls och tändspolen gav ingen gnista varken till tändstiften eller om jag tog tändsladden som går till fördelaren mot godset.
Köpte en ny orginal tändspole men det hjälpte inte..
Efter ett par timmars hårslitande så startade den utan problem igen med fin gnista på tändstiften igen..
Använde sedan bilen hela dagen utan problem men när jag skulle ha bilen idag på morgonen var den likadan igen, ingen gnista..
Om ni har något tips så svara gärna snarast
/Janne
av Perra N
#40198
Tändmodulen ok? Sitter på vänster torpedvägg bakom strålkastaren. Är det en 88a eller b? Kan vara impulsgivaren ovanför svänghjulet om det är en b (senare modellen).
Användarvisningsbild
av varbergsdata
#40267
Tändmodulen har jag bytt idag och köpt impulsgivare men kom fram till att det inte satt någon sådan på min bil så det är en vanlig 88 och ej en "B" har nu testat allt utan givaren i fördelaren.. kan det vara den tro?
av Perra N
#40342
Om du kollat alla anslutningar osv, kan det nog vara hallgivaren i fördelaren som spökar.
Användarvisningsbild
av varbergsdata
#40406
Problemet löste sig..
Tack för tipsen :D
Det var hallgivaren som sagt upp sig från sitt arbete..
Ha en fin helg.

Ja, precis vad du kan läsa av med verktyget

Bult till kompressor

Hej, Råkade dra av en av de tre bultar som […]

Oljebyte på en ny bil

Fattar fortfarande inte vad du menar ??? Hur sk[…]

Det tackar man för.