Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Min volvo 740-88 är svårstartad när den är kall samt att när jag har kört i ca fem minuter så ligger tomgången på ca 1800 varv, stannar jag den i ca fem minuter och startar igen går den normalt på 900varv. Min 740 har mekanisk insprutning. Jag har bytat bensinpump+relä, termogivare, styrtrycksregulator,tilluftsslid men inget har hjälpt. Tacksam för svar om det är någon som kan hjälpa mig.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kolla tillsatsluftsliden, den sitter skruvad på ventilkåpan. Två slangar och en kabel. Lossa den övre slangen och lys mad en ficklampa, när motorn är kall ska den vara helt öppen. Sätt på tändningen, efter 5 min. eller så ska den vara stängd. Om inte, kolla så det finns ström fram när tändningen är på.
av Arne
Kolla tallrikens läge som är i gummibälgen, den har en hävarm som lyfter den. Ibland så händer det att den hamnar för lågt ner och drar luft, t,ex. om du fått en förgasarsmäll.
av Danilo
Det finns en grej till som du kan byta och det är bränslefördelaren.

Bytte den på min 740 med marinmotor.

Inuti bränslefördelaren sitter det en liten kolv som åker upp och ner beroende på hur mycket du gasar. Alltså, den reglerar bränslemängden ut i slangarna till spridarna.

Detta är ganska ovanligt att man behöver byta men då min bill drog ungefär 2,8 liter pär mil och jag fick ner bensin i oljan, då bytte jag.

Hade provat allt annat innan.

Bränslefördelaren är fruktansvärt dyr att köpa ny, men det borde inte vara svårt att få tag i på skroten

Kolla att luftförvärmningsspjälle[…]

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]