Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eccy243
http://www.kgtrimning.com
De har mycket skojigt!
Annars kan du sätta in en V-kam från en 230E, ska tydligen ge lite bättre vrid.

/Erik
av Rollon
vill veta vad det finns för kammar och vad dom gör för skillnad..

tex vad gör m kam för skillnad?
av Perra N
Vassare kam= slöare på låga varv, lite mer ös på högre varv= mer soppaförbrukning och avgasvärdena brukar också höjas.
För vass kam i förhållande till motorn, ger orolig tomgång och helt tom på bottendrag.
av Ebbe
vill veta vad det finns för kammar och vad dom gör för skillnad..

tex vad gör m kam för skillnad?
m kam?
Att enbart byta kammaxel är bortkastade pengar. (eventuellt en snäll kam kan funka, motsvarande volvos K-kam) Du behöver följa upp med att höja kompressionen, bearbeta kanalerna, ev större ventiler, se över insprutningssystemet, grövre avgassystem mm. Har motorn gått mera än 15 tusen mil är det dessutom dags att renovera motorn innan du börjar trimma! Räkna med 12-20 tusen om du ska ha nåt som funkar bra och håller! Räkna med att ovanstående ger ca 25-35 hkr.
av Perra N
Ja, som Ebbe skriver kostar det en hel del att få ös i en sugmotor. Man brukar kunna räkna ungefär en tusing/ärlig kuse.
Billigare att köpa en Turbo och ge den ett grillchips, stuprör och sportfilter.
av Danilo
Försök få tag på en marinvevaxel och en k-kam. hadde det i min förra volvo 740 86a. gav ett väldigt fint bottenvrid.

Kolla att luftförvärmningsspjälle[…]

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]