Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kung_royne
Det gäller en 740 -90 med abs.

På modeller efter -88 ska det väl i princip bara vara att ta bort hjulet samt hållaren för bromsoket, plocka bort det lilla stiftet och sedan bara lyfta av skivan?

Min sitter iaf, såklart, fast :x En fastrostad skruv brukar man ju kunna värma så går den att lossa på men skulle vara tråkigt om man eldade järnet på skivan och på ngt sätt lyckades paja lagret?

En annan variant skulle vara att försöka banka på den med en handslägga och se om den lossnar?

Annars har biltema en "avdragare för bromstrummor, art.nr. 19-1139. Någon som har provat den eller vet om den skulle funka lika bra till bromsskivor?
av Perra N
Är det skivor med eller utan navet? Är det de vanliga lösa skivorna, förstår jag inte vad avdragaren skulle kunna göra utom att förstöra pinnbultarna i navet. Är det de lösa skivorna (som sitter med en skruv med 10-skalle) är det bara våld som gäller. Några ordentliga slag med en handslägga brukar funka. Är det med nav, får du släppa navmuttern först, och sen dra ut lager, alternativt pressa i nya.
Användarvisningsbild
av Sparkz
På en 90 ska det vara lösa skivor. Handslägga är det som gäller, slå rakt utifrån, mellan hjulbultarna (Skruva på muttrarna om du siktar dåligt) så brukar den lossa.

Kolla att luftförvärmningsspjälle[…]

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]