Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag köpte en Volvo 745 GL -88 i helgen och prutade rejält på ett läckande styrservo.

Lyfte bilen igår och hittade läckan: Det var en spricka i returledningens anslutning till själva styrservot. Det är en böjd rörbit med en s k banjokoppling i änden och precis mellan banjokopplingen och röret fanns sprickan.

I normala fall (d v s hemma i mitt garage) hade jag hårdlödat sprickan men nu fick OK/Q8 istället bistå med sån där metallepoxi - och det fixade problemet provisoriskt.

Men nu till den egentliga frågan:
Finns det någon detaljerad reservdelskatalog på webben där man kan hitta partnumret på rörbiten?

Bilia verkar inte fatta vad jag pratar om utan tycker att jag ska byta hela servot! Och jag är kanske lite för lat för att kräla om kring på skroten för en liten rörbits skull...

Det är en B230F med separat oljebehållare för styrservot.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Bilia vill inte ta i så gamla bilar eller? Naturligtvis går det att köpa tryck och returledningar, men det finns tre olika fabrikat på styrväxlar och det blir lätt fel när man beställer.
Cam Gear, Koyo, ZF finns iaf, det är inte säkert att det fabrikatet står på, eller så kan skylten vara borta. Så ta en ordentlig titt på din styrväxel så du känner igen den i katalogen.
här är vad du ska titta på:
Hus helt i aluminium /delvis i stål
Ev. rutmönster på huset
Utseendet på lock/pluggar på ventilhuset.
av månne
Har samma problem på min.. Ngn somvet om det är svårt att byta rörbiten?
av Lesjö
Har haft samma fel. Rörbiten sitter klämd i slangen. Alltså måste hela slangen bytas. Går jättebra att hårdlöda. Inga problem att demontera. "Hasplåten" måste bort förstås.
Användarvisningsbild
av scubamac
Tjena!
Jag bytte slangar och rör 1300:- på volvo lite meck var det att byta...
mvh Mackan
av Mattias Jönsson
Den trycksatta matarledningen har kopplingen krympt på slangen. Returledningen (som inte är direkt trycksatt) var bara klämd med en slangklämma på en c:a 10 cm lång rörbit, i alla fall på min 745.

Den satt lite tight till, men jag behövde inte ta loss hasplåten. Det var ett tiominutersjobb att få loss rörbiten och en kvart för att täta sprickan. Tio minuter för att sätta på den igen, fylla på ATF och kolla täthet.

Egentligen ska man alltid byta kopparpackningarna vid banjokopplingen, men jag hade inga tillgängliga så jag rengjorde alla packningssäten noggrannt och drog till lite (men bara lite!) extra.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...