Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Perra N
Fick precis frågan av en kund som har en 945, precis som jag själv kör. Han undrade om man kan sänka hans bil som har nivåreglering. Har aldrig tänkt på det innan, men det finns ju folk som vill ha sina tegelstenar närmre marken.
Och jag undrar om det är någon som vet hur dämparen ser ut i uppbyggnaden, med tanke på ventilhus och återgång osv.
Kan man byta fjädrar och behålla nivåregleringsdämparna, eller måste man, som jag tror, byta både dämpare och fjädrar?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nivåreglering är ju just var det låter som, så ska man sänka får man byta dämpare. Nivåregleringssatsen består av dämpare och klenare fjädrar. När man lastar sjunker bilen ihop, men när man kör pumpar dämparen upp sig till rätt nivå med hjälp av gungningarna.
Jag har hört någon säga att dämparna håller bättre om man använder originalfjädern i stället för att byta till den klenare, så en kortare fjäder är nog ett bra sätt att döda en dyr dämpare...

*massa kugghjul rasslar igång i Sparkz's hjärna*
Säg att man svetsar på ett par öron på länkarmen och flyttar ner hålet för stötdämparen en bit? Funktionen kvar, men på en lägre nivå...
av Perra N
Tack för svaret. Då var det det som jag trodde. Får sälja både dämpare och fjädrar till honom då.
av Addekarlsson
På vissa modeller med nivomat kan man göra en distans enligt bilden jag länkar till, och på det sättet flytta ner fästet för dämparna. Tveksam till om de tär godkänt på besiktning, för jag har inte kikat på detta ännu till min egen bil.
Denna distans är gjord för att sitta på en 960.

http://www.adde.dk/forum/nivomat.jpg (ca 450 Kb)

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
Addekarlsson skrev:På vissa modeller med nivomat kan man göra en distans enligt bilden jag länkar till, och på det sättet flytta ner fästet för dämparna. Tveksam till om de tär godkänt på besiktning, för jag har inte kikat på detta ännu till min egen bil.
Denna distans är gjord för att sitta på en 960.

http://www.adde.dk/forum/nivomat.jpg (ca 450 Kb)

Mvh/ Adde
Det stämmer...jag ha så på min......men mitt är inte så avancerat......och det var inga problem med besiktningen 8)
S 60 T5

Har stött på en hel del SPA-bilar med y[…]

Fel efter byte VVT

Aha, trodde den skulle vara med och låsa mot[…]

Körde en SAAB 9 3 på akylatbensin i c[…]