Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo944gl
Tjo. nu denna vecka så har bilen börjat att krånga extremt mycket...när jag ligger i t.ex 90 så stendör bilen. så ligger man och rullar bilen ner till ca 50 km. vipps så gör den ett ryckande o den startar.. så gör den ca 1-2 gånger om dagen :S vad är det för fel???
lamban lyser, och lite ojämn tongång. den pendlar mellan 750-500 vmin
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Förtydligande av rubrik
av morslillacalle
Samma sak hände med min 745 -89, för ett antal år sedan.
Jag ligger i 120 i omkörningsfilen på motorvägen utanför Södertälje när motorn bara dör.
Efter lite trixande kommer jag ut i vägrenen och när farten sjunkigt till 50 km/h så hoppar motorn igång igen men vägrar att gå fortare än så.
Så fort jag försökte så "dog" motorn igen.

Det var bara att "linka hem" i 50 km/h till Bilia som byter styrkortet för det facila priset av 4200 pengar. Därtill kom en massa tillägg som "felsökning - 250 kr, provkörning - 300 kr, provtryckning etc.
Totalt gick allt på lite drygt 6 000 kronor och det har funkat sedan dess (i allafall styrkortet)

Lampan för lambda-sonden lyste.

Vid den tidpunkten visste jag inte heller om att man kan få ut några felkoder så jag fick aldrig reda på vad de visade.....
av volvo944gl
Okey. tack. men jag tänker inte punka ut 6000 kr för att få det lagat.. då kan jag gå till skroten och byta dom istället... för en mindre päng..men eftersom det är lamban som lyser så betyder det att den får mycket luft/bränsle eller för lite.och eftersom stiften e vita så tror jag på förmycket bränsle så den tar död på sig själv. dränker sig el något. och det rinner ner i katten. o rinnner ut sen..... men provar o byta katten o lamban o se om det hjälper :) tack för din info morslillacalle :)

Ingen som har något mer förslag?
Användarvisningsbild
av emwtur
lyser "lambda" lampan - så betyder det INTE att avgaserna är felaktiga !!!
det betyder att elektroniken upptäckt ett fel som KAN göra att avgaserna inte är "under kontroll"

det finns ALLTID en felkod att läsa ut !
kolla översta inlägget i forumet så får du veta hur man gör !

/emwtur

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]