emwtur skrev:det går inte att spänna "ena" sidan - antagligen har din expander rostat ihop på höger sidan
( eller också har du helt enkelt fått dit grejorna på fel sätt )
slacka wajern ordentligt , ta isär högersidan, känn på den delen som vajern slutar i
det är en "plåt" som skall glida mellan två andra "plåtar"- detta måste glida ganska lätt för att det skall fungera bra,
på min bil hade förre ägaren bytt ut expandern men bara monterat i den utan att smörja den - efter ca 2 år hade jag två låsta expandrar och ingen handbroms alls.
kopparfett är utmärkt att använda för att smörja expandern !
/emwtur
emwtur skrev:det går inte att spänna "ena" sidan - antagligen har din expander rostat ihop på höger sidan
( eller också har du helt enkelt fått dit grejorna på fel sätt )
slacka wajern ordentligt , ta isär högersidan, känn på den delen som vajern slutar i
det är en "plåt" som skall glida mellan två andra "plåtar"- detta måste glida ganska lätt för att det skall fungera bra,
på min bil hade förre ägaren bytt ut expandern men bara monterat i den utan att smörja den - efter ca 2 år hade jag två låsta expandrar och ingen handbroms alls.
kopparfett är utmärkt att använda för att smörja expandern !
/emwtur
Tack för ditt svar! Jo, expandern var väl ganska ärjad när jag hade isär det sist, kanske lyckades jag inte få den tillräckligt smörjd då... Sitter och funderar lite kring järnet som backarnas ena sida vilar mot och som ser ut som ett "H", tror att förre ägaren hade fått dit fel "H" för när jag skulle ha bort bromsskivan satt den duktigt fastklämd av backarna och när jag skulle ha dit skivan på de nya backarna var det stört omöjligt.
Tryckte man ihop backarna max var omkretsen runt ca 1 cm större än hålet på bromsskivan, "H":et verkade alltså alldeles för stort och jag tyckte mig anse att "H":et på högersidan var betydligt större än på vänstersidan.
Hade rivit och monterat vänstersidan ca 20 min tidigare, men var inte på humör just då för att riva allt igen bara för att kontrollera "H":et där... Hur som haver, kapade till "H":et med vinkelslipen så jag fick omkretsen runt backarna mindre och därmed kunde få på bromsskivan.
Kan ju vara två fel:
¤ Jag fick dit expandern fel, kanske tom. uppochner.
¤ Kanske inte fick till "H":et ordentligt, köper ett nytt helt enkelt som jag vet ska passa bilen.
Ska försöka mig på detta ikväll...
MVH