Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Har precis köpt en 945 Turbo. Upptäckte först nu att antennfästet (det fanns inget antennspröt) var "limmat" med silikon för att sitta kvar. Har köpt ny antenn, men hålet är egentligen för stort. Har sökt efter en antenn med stor fot som kan täcka hålet, men har inte hittat någon.

Någon som vet var man kan få tag på en, eller alternativ lösning (inte svetsa).

/Erik
av Ziffen
Tjena,
Volvos original täckbricka för antennhål kanske fungerar?

Artikelnumret på den är: 9421569

MVH
Lars
Användarvisningsbild
av erikn
Du har ingen bild på den? Kan iofs åka till Bilia och se hur den ser ut.
Användarvisningsbild
av erikn
Hehe, du har missförstått. Jag vill ha en antenn där... Problemet är att hålet har blivit för stort så fästet på insidan för antennfoten passerar nästan ut igen. När jag väl får det att fästa så syns en del av hålet nedanför antennfoten. Vare sig snyggt eller bra. :cry:

Så en antenn med STOR antennfot skulle passa bra.

Fast du kanske menade att man skulle borra hål i den där och ha antennen igenom. Möjligt, men gängorna på den antennfoten jag har köpt räcker inte för en sådan lösning. Ska kolla om jag kan hitta en antennfot med mycket gängor.
Användarvisningsbild
av erikn
Satt och läste idag bland papper som kom med bilen. Det fanns faktiskt kvar ett leveransbesked hur bilen var beställd. Där kunde jag läsa att bilen var försedd med antenn i sidorutan bak. Antagligen har någon tidigare ägare satt dit en extern antenn.

Var sitter antennförstärkaren?

Det står att det ska vara en sådan, men inga detaljer. Jag har sökt på forumet, men hittar inga trådar om den sortens antenn. Skulle jag få fart på antennen i sidorutan skulle den där täckbrickan kunna vara lösningen.

Bilen är en gammal taxi, från 98 - 03 gick den 45' mil, nu när jag köpte den har den gått 55'. Bara 10' mil senaste 6 åren.
Användarvisningsbild
av emwtur
Du skulle ju kunna sätta dit en täckbricka och göra ett nytt antennhål under det gamla hålet ,
antenner funkar bäst med ett bra jordplan - det får du inte via en plastbricka ...
men det estetiska är kanske lika viktigt som funktionen ....

/emwtur
Användarvisningsbild
av erikn
Tror att jag kommer att sätta dit en täckbricka, för jag tror att antennen på/i sidorutan är den som används. Troligtvis var den som satt i hålet en radioantenn för taxiradion, det har varit en taxi. Jag provade nämligen att skruva bort antennen, och det blev ingen skillnad i mottagning.

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]