Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rökmåln
Hejsan.

Har en 940 GLT med B234F i.
Känns som den inte vill ge tillräckligt med soppa över 4000 varv på 3an och 4an.
Med fullgas så går den sen liksom är det som om man släpper gasen helt sen kommer den igen sen slutar och håller på så.
Detta händer bara ibland och på ettan och tvåan kan man dra ut växlarna helt utan problem.
Soppafiltret eller någon lödning som krånglar?
Någon med nån ide eller erfarenheter ?

MVH
Användarvisningsbild
av Lilja
Inga felkoder då?
Har du märkt om det händer speciellt i uppförsbacke?
Användarvisningsbild
av Rökmåln
Lilja skrev:Inga felkoder då?
Har du märkt om det händer speciellt i uppförsbacke?
Spelar ingen roll om det är uppför eller nerför, ibland kan den t.o.m gå helt okej för att börja mongolisera sig efter en stund igen. Spelar heller ingen roll hur mycket soppa man har i bilen då jag började fundera på tankpumpen.
Användarvisningsbild
av Rökmåln
Vovlo_Henrik skrev:Soppafiltret som du nämnde kan vara orsaken och en enkel åtgärd om det inte nyligen är bytt?
Bytte både tändstift och soppafilter för 2 dagar sedan så det var icke felet, tyvärr.
Vet inte riktigt hur jag skall gå tillväga.
Gav felkoder på hastighetsmätaren då den inte fungerar som den ska.
Sedan kyltemperaturgivarsignal felaktig eller saknas. Sen efter nollning är det bara hastighetsmätarkoden som kommit fram igen.

Hörde också att styrboxen brukar vara ett känt fel när det gäller 16-ventilarna.
Är ju säkerligen lögn i h*lvete att få tag i en fungerande till vettigt pris.
av Vovlo_Henrik
Styrboxen låter lite långsökt men inte omöjligt, har själv aldrig hört att de går sönder lättare än andra och jag har skruvat en hel del 16v :wink: Låter som om pumpen inte orkar leverera bensin, kollat bränsletryck?? Går bilen bättre fulltankad?
Användarvisningsbild
av Rökmåln
Vovlo_Henrik skrev:Styrboxen låter lite långsökt men inte omöjligt, har själv aldrig hört att de går sönder lättare än andra och jag har skruvat en hel del 16v :wink: Låter som om pumpen inte orkar leverera bensin, kollat bränsletryck?? Går bilen bättre fulltankad?
Jag tror inte det är pumpen, t.ex ibland, inte alls ofta så börjar den mongolisera sig och rycker så fort man kommer över 3,500 varv ungefär och slutar driva däröver och börjar driva under 3,500 varv för att börja rycka igen tills den gått ner under 3,500. Nått mysko är det ju men ja jag vet då inte :P

Som svar på din fråga så är det ingen skillnad varesig den är fulltankad eller nära tom.

Sedan har jag en annan fråga. Ibland cpar sig overdriven också när man lagt i den så lägger den ur den igen och lägger i och ur och håller på så och ibland går den inte i alls, dock klickar reläet till och lampan i instrumenten lyser också men inte alltid. Tror ni på kabelbrott någonstans? Kanske det kända stället vid växelspaken ?

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]