Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan

Fick inte riktigt plats med hela rubriken, mor min har en 940 turbo av årsmodell 92.

Lamda-lampan lyser och har gjort så rätt länge, motorn "skakar" rätt så mycket när man kör, något man känner om man håller i växelspaken eller när man tittar på motorn när huven är uppe. Jag vet inte om det har samband med min riktiga fråga:

Idag märkte jag att vid tomgång så varvar motorn upp till 2500rpm innan den "släpper" eller "slår av" och går ner till 1.000 rpm igen. När den går ner mot 1.000 igen så går det långsammare än vad det brukar när man släpper på gasen, den stannar nere i nån sekund och varvar sedan upp igen och så upprepas allt.
Är det någon som har en idé om vad det kan vara?

Jag har inte testat den där felsökningsdosan, om jag minns rätt från sista försöket så fick jag ingen vettig information ur det, ska dock prova såfort jag har skrivit ut instruktionerna igen.
Välkommen till forumet !

Jag skulle börja med att läsa ut felkoderna - dom kommer säkert att säga en del -
sedan skulle jag ta en burk med startgas och leta läckor i insugsdelen
( insugspackning, spridare , gasspjäll, slangar som går till insuget)
min 940 betedde sig likadant - och min insugspackning var kass
se http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

sedan skadar det aldrig att rengöra och smörja tomgångsmotorn...
/emwtur
Felkoderna får vänta tills jag har skrivit ut instruktionerna, får ta en titt förbi jobbet imorgon. Börjar min andra vecka av semester imorgon, den första satt jag ändå fem timmar på kontoret och några timmar på kvällen via fjärrskrivbord så imorgon blir det väl en stund .. :)

Jag testade startgas och det läcker rejält vid första cylinderns insug, lite vid andra och inget vid de andra. Jag antar väl att jag får ge mig på att skruva loss och byta packningen, utifrån ser det likadant ut som på din bild.

Vi bytte samtidigt olja och oljefilter och när man låg under bilen så märkte vi en annan sak.
Detta är taget på högra sidan av bilen, det är höger framhjul som skymtar.
Bild
Röret som är inringat har dels gått av helt, dels så har det vid ringen skakat/sågats nästan halvt itu. Vad är det för rör?
När man följer det in mot motorn så går det till baksidan av den här
Bild
som jag inte heller vet vad det är för någon pryl Det är väl generatorn som sitter ovanför?.
Haynes boken har inte jättebra beskrivning på alla delar.
Tycker dessutom det är märkligt att ingen på verkstaden vi brukar lämna bilen eller på bilprovningen (en månad sedan) sagt någonting om röret eller trasig packning, verkstaden nollställde bara lamda-varnaren och sen var det klart.
röret ser ut som det som går till luftkonditioneringens "kylare" som sitter framför den vanliga kylaren. antar att du har AC/ECC i bilen - men den fungerar inte så bra...
- Bilprovningen bryr sig inte för det har ingenting med säkerheten i bilen att göra.

/emwtur
PS - ett tips !
stoppa i en papperstuss i varje insug när du har loss insuget så du inte tappar ner något när du skrapar rent efter den gamla packningen
- passa på att rengöra spjället när insuget är loss, tomgångsmotorn likaså.
slutligen har jag knåpat ihop en java app till telefonen som du kan använda när du läser felkoder ...
http://hem.passagen.se/emwtur/program/m ... KodApp.zip
/emwtur
Det var insugspackningen, den delen vid främre cylindern hade helt gått sönder och gick att röra utifrån. Jag skruvade av allt, satte dit en ny, startade motorn och allting går som det ska nu.
Har fortfarande inte kollat felkoderna men lamda-lampan har slocknat. Missade också att rengöra spjäll och tomgångsmotor, får väl ta det någon annan dag, nu vet jag iaf hur man får loss allt :)

Tack för hjälpen!

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]