Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av abbevolvo87
hej! har lite bekymmer med den gropiga rosten som kommer längst ner på bagageluckan mot reg plåten också runt volvo märket så nu undrar jag hur man får bort detta på bästa sätta utan natt skada så mycket och sen lacka över så det lir fint?
av abbevolvo87
Vovlo_Henrik skrev:Jag plockade bort mina märken med spackelspade och försiktighet :-)-)
ja men det är inte själva märkerna som ska bort de blir rost bubblor som kommer på bagage lucka längst ner och runt volvo märket o det andra märket så det är rosten jag vill ha bort
av sicnarf
Ja,men då får du väl slipa bort det,eller vad menar du?Det finns annars säkert rostborttagnings undermedel på bildesaffärerna som du kan gå köpa och testa.
Användarvisningsbild
av Kombimannen
Eftersom det oftast finns rost på andra sidan plåten (det vill säga i skarven som du inte kommer åt) gäller det att tillsätta material som rosten kan attackera istället. Det vill säga en mindre ädlare metall. Kall galv, zink finns på sprayburk.

Min rostmetod är följande med bra resultat, dock tar det tid och övning;

1. Rengör ytan som är rostig samt 5 centimeter runt omkring med T-sprit
2. Skrapa bort rost och färg som bubblat med kniv. (utan att göra jack)
3. Pensla på rostomvandlare/rostbortagare
4. Slipa ner med grovt sandpapper
5. Steg 2 o 3 o 4 igen
6. Torka bort damm med T-sprit
7. Spraya på kallgalv. Låt torka
8. Steg 7 två gånger till.
9. Spackla
10. Slipa med finare sandpapper
11. Steg 9 o 10 tills ytor är jämna
12. Använd vatten o våtslippapper (1200) o försiktigt rubba upp området runt omkring 5 cm. Tvätta bort damm. Låt torka.
13. Lackera. Låt torka
14. Steg 12-13 tills man inte ser någon skillnad på orginal plåt och lagning.
Användarvisningsbild
av emwtur
abbevolvo87 skrev:ja men det är inte själva märkerna som ska bort de blir rost bubblor som kommer på bagage lucka längst ner och runt volvo märket o det andra märket så det är rosten jag vill ha bort
kombi eller kupé ???

/emwtur
av Volvofive
Vovlo_Henrik skrev:Jag plockade bort mina märken med spackelspade och försiktighet :-)-)
hei
vet du hvordan jeg kan demontere plastdeksel over skiltlys på 940/960 sedan? Jeg vil fjerne rust men kommer ikke til.

Arne

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]