Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pho3nicx
TjenaTjena har lite frågor ang kopplingen på 940.

Kopplingen är väl inte den bästa om man ligger i ca70-80 trycker ner den,gasar upp skiten till rött och sedan släpper den snabbt och den lixom inte hänger med utan seegar sig?.

Ikväll på väg hem iallafall så la man en liten burn på 2an, gick fint ända tills det började lukta fan.
brända lameller antar jag.
Nu så vill inte växlarna ens gå i med motorn igång, måste stänga av motorn för att någorlunda kunna få i någon växel.
Antar att kopplingen har kastat in handduken.

Fast jag kan tydligen frikoppla med motorn igång som vanligt OM jag lägger i en växel först med motorn avstängd.
Alltså,åka iväg mer eller mindre som vanligt, men som sagt växla med motorn igång är näst intill omöjligt.

men om kopplingen är slut, borde jag ens kunna frikoppla motorn över huvud taget då?
luktar fortfarande lamellskit när jag öppnar huven hur som helst.

Känner någon utav er igen detta fenomenet?
Läste någonstans att det inte skulle gå på allt för mycket att lämna in en manuell 940 för kopplingsbyte?

Kollat efter läckage och kollat vätskan och det har sett bra ut och pedalen känns som den alltid har gjort.

Vad tror ni?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av Fluffen
Köp ett kopplingskit och byt så går det igen. :-)-)
Alla gånger att det är kopplingen som har lämnat in, då blir det trögt/omöjligt att växla och om kopplingen skulle vara bra så skulle den inte sega när du gjorde ditt lilla landsvägstest.
Användarvisningsbild
av emwtur
byt även det lilla lagret i centrum på svänghjulet - eftersom din koppling inte frikopplar ordentligt ( enligt din beskrivning ) så bör du iallafall kontrollera det lagret !

/emwtur
Användarvisningsbild
av Lilja
Finns säkert inget belägg kvar på lammelen. Hade precis samma grej på en lastbil jag körde en gång. Range spärren funkade inte och rangeväxeln var ganska seg. Kom ut ur en korsning skulle växla upp till 5an (högrange) men den gick inte i högrange utan la sig i ettan istället. Smack sa det sen gick det inte att lägga i någon växel med motorn igång. Ner med lådan och grejer så såg man att där inte va någon som helst belägg kvar av lammelen.

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]