Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Kaysa
Min älskade Volvo....
...har börjat bete sig konstigt. Det är en 945:a -91 som har gått 40.000 mil och aldrig svikit mig innan. Nu när den har stått stilla i värmande sol några timmar så kan jag köra en sträcka på ca. 2 km. Sen stannar den, precis som om bensinen tar slut. När jag väntat i ca. 15-20 sekunder så startar den igen och då kan jag köra nån kilometer och sen är det stopp igen. Efter 15 sekunder startar den och då kan jag köra som vanlig...hur långt som helst utan problem.

Detta är väldigt jobbigt då jag bor i Göteborg som har ganska livlig trafik. Inte kul att få stopp i Tingstadstunneln t.ex. Jag har fått stopp mitt i rondeller m.m. Jag har haft den inlämnad för detta men dom har inte kommit på felet. Finns det någon som känner igen detta? Det händer aldrig när den har stått i garaget utan bara om den har stått ute i solen. Problemet har börjat nu i sommarhettan. Jaaa....det finns bensin i tanken :shock:
av Hemulen
Tydligen något som inte gillar värme. Förslagsvis kolla på varvräknaren när den lägger av,kolla om nålen dyker direkt eller inte,dyker den direkt kan det vara vevaxellägesgivaren som är kass. :)
av Kaysa
Tack för era svar....jag tar gärna emot fler troliga förslag på fel då jag tar med era svar till vekstaden i morgon!
Användarvisningsbild
av Maxwell
Du kan ju prova att köra en sväng med ett väldigt löst åtdraget tanklock. Om avluftningen till soppatanken är igensatt så kan bilen bete sig sådär. Eller kör en sväng och när sedan bilen dör så skruva av tanklocket och notera om det verkar vara ett onormalt undertryck i tanken.

//Maxwell
av atlas86
Prova byta bränslepumps relä Skulle kunna vara en lödning som blir varm. vilket kortsluter reläet. så fort bilen är avstängd kallnar reläet och du kan köra en sträcka precis som du beskriver innan reläet blir för varmt och kortsluter igen. Bara ett tips lycka till

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]