Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av I.H.P
Susanne67 skrev:Bilen har tidigare läckt olja lite varstans. Både från kamrremspackningen (bytt kamrem och packning) och även från vevaxelpackningen...
...Tänker nu på detta med igensatt vevhusventilation....kanske är det därför som packningarna har gått sönder?
Jepp, det är typiskt både med rökpuffar och oljeläckage vid igensatt vevhusvent.
Eventuellt är oljefällan på blocket så igensatt att den inte går att rengöra, kostar ca 450 kr på Volvo.
//Björn
av Susanne67
Hemulen skrev:Hittade en guide hur man rengör vevhusventilationen. http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p ... 06dd5ce773 . 8)

Hmm....låter ju inte så svårt..men jag har aldrig meckat med bilen själv i hela mitt liv. Fast någon gång måste ju vara den första. Det jag gör själv är byta till vinter/sommar däck (vilket många tycker är konstigt för att jag är tjej) fyller på olja, kylarvatten och spolarvätska... :D Svåra gjrejer alltså!

Men beskrivningen och bilderna var bra, så jag kommer nog att försöka, går det åt helvete får jag väl flörta med någon granne... :wink:
av Susanne67
Susanne67 skrev:
Hemulen skrev:Hittade en guide hur man rengör vevhusventilationen. http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p ... 06dd5ce773 . 8)

Hmm....låter ju inte så svårt..men jag har aldrig meckat med bilen själv i hela mitt liv. Fast någon gång måste ju vara den första. Det jag gör själv är byta till vinter/sommar däck (vilket många tycker är konstigt för att jag är tjej) fyller på olja, kylarvatten och spolarvätska... :D Svåra gjrejer alltså!

Men beskrivningen och bilderna var bra, så jag kommer nog att försöka, går det åt helvete får jag väl flörta med någon granne... :wink:

eehh, o-ringar ... :???: vad är det och var köper man det?? Så man vet att det passar, finns oljefällan bara att köpa på volvo, eller kan det finnas billigare på tex mekonomen?
av Hemulen
Susanne67 skrev:
Susanne67 skrev:

eehh, o-ringar ... :???: vad är det och var köper man det?? Så man vet att det passar, finns oljefällan bara att köpa på volvo, eller kan det finnas billigare på tex mekonomen?
O-ringarna finns nog hos både Volvo och Mekonomen,kan inte kosta så många kronor. Men duh: Rengör först T-stycket,ta av oljepåfyllningslocket och blås ner i slangen som går till fällan(den svarta boxen), går det lätt att blåsa ner behöver du inte rengöra den. Eventuellt förlänga med en slangstump så det blir lätt att komma åt att blåsa. :)
av Henke3
Samt kolla den tunna slangen från T-stycket till insuget samt dess kalibrerade nippel i insuget, så att dessa inte är igensatta.

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]