Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av femansväxel
Hejsan alla. tänkte byta koppling på min 740 gle av 88 årsmodell och har 3 frågor.
Tillägas kan att jag har aldrig bytt koppling. och det är owerdrive på bilen.

1: När jag har bytt kopplingen hur vet jag hur mycket kopplingswiren ska spänna?
2: Måste jag ta bort overdriven med? för den är ju som en egen växel om man säger. men den kanske sitter ihop med övrig växellåda.
3: hur vet jag vilken växellåda jag har. alltså vilka delar jag ska köpa. tänkte köpa lameller tryckplatta och wire. något mera?
för det finns ju olika betäckningar på lådorna. M någonting.
Jag tänkte inhandla centreringsverktyg med. så så långt är jag med :)
Har mekarvana så jag vet att jag kommer klara det har även haynes bok. men som sagt första gången jag byter kopplingsgrejer och vill köpa rätt grejer.
av 19alex91
tjenare ja har en 745 -88 med overdrive växel. själv skulle ja också behöva fixa kopplingen den tar långt ner säjer tjejen min. hehe :p men de e inte någe ja merkt av :p men ialfall. själva owerdrive vexeln växel (5 / tryck) sitter som en liten extra tillsats bak på lådan. tror inte att du behöver pula den den för att fixa vajern vet ej riktigt. :???: va de e för låda tror ja att du kan kolla i instruktionsboken som e med. där bak står de massa saker :p kolla där:p vet ej om ja har vare så mycket till hjälp.
av dalldall
du skall ha ett glapp längst ut på"gaffeln! på några mm. du tar ner lådan komplett! samma koppling oavsett låda, kan skilja på nyare 740 möjligtvis! mycket lätt bil att byta koppling på, lite tungt att lyfta upp lådan, men har du den på magen o centrerar kopplingen är det lätt, bra med repbok! då löser du det galant! kolla även om det läcker från packboxen på motorn o lådan när du ändå rotar där! kolla även hur kardanen sitter alt märk upp den!
av blådåren
Lådan med overdrive heter M46, du behöver en kopplingssats innehållande tryckplatta, lamell och urtrampnings-lager.
Kopplingswire behöver du inte byta om det inte är nåt fel på den.
Lådan väger en del men palla upp bilen stadigt och ta ner lådan på magen, jag brukar lyfta med armar och underbenen.
Spelet på kopplingswiren står i boken men har för mej att det var nåt på 5mm spel mellan wire/arm.
av runte
Byt även lagret som sitter som stöd för ingående axel till vxllåda (sitter i svänghjulscentrum), om detta lager kärvar aningen så lite så har du problem med frikopplingen pga att ingående axel vill rotera med motorns varvtal
av Vovlo_Henrik
1. 1-3 mm glapp på kopplingsgaffeln.

2.OD:n låter du sitta kvar, passa på att byta olja och glöm inte lossa kontaktstycket till knappen i växelspaken.

3.M46 heter din låda. Du ska ha komplett kopplingssats (tryckplatta, lamell, urtrampningslager) och som i tidigare inlägg byt även lagret i svänghjulet.

Glöm inte att smörja splinsen på växellådan annars kommer du få problem med tröga växlar, använd inte mer fett än vad som behövs då det finns risk att det skvätter ut på lamellen. Ett tips om du byter lådan på ett garagegolv är att palla upp bilen så högt som möjligt och sänka ner lådan med domkraft med bra hjul vänd så du kan dra den längs med bilen, montera även lådan med hjälp av domkraften :-)-) En sak till du bör hålla koll på när du sänker ner lådan är att inte motorn tippar så du mosar fördelaren mot torpedväggen, en planka över fjäderbenstornen och ett spändband som håller motorn funkar bra :wink:
av femansväxel
Ok 1 till 3 millimeter på kopplingsgaffeln? mennar du att wiren ska vara typ 3 mm slapp? eller ska gaffeln röra sig ca 3 mm innan kopplingen tar?.
Jag ska kolla upp grejerna i dag och köpa dom nu i nästa vecka tänkte jag. Ok lagret i svänghjulet har jag inte tänkt på men jag köper ett sådant med. det beövs även kopplingsfett med? vart ska jag smörja in det? är det splinsen du talade om?
tack för hjälpen.
av Vovlo_Henrik
Gaffeln ska kunna glappa 1-3mm om du rör den fram och tillbaks, annars kommer urtrampningslagret ligga på... Japp splinsen som går genom lamellen :-)-)

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]