Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av oligryfnew
Vet någon var att söka/kolla om motorn inte går jämt på tomgång och om jag kör t.ex. 70 km sänker gasen/hastigheten till under 50 km är det som motorn inte vill gå riktigt rent,
och när jag ökar hastigheten känns det som den inte vill gå på all cylindrar, dvs. att en cylinder inter hänger med vid vissa varvtal. Tar ingen Olja/vatten och är en bra bruksbil
Tändningen, har bytt stift, inte kollat upp fördelaren....verkar som om det är svårt att
ta lös fördelarlocket pga. placeringen tips!
av Vovlo_Henrik
Fördelarlocket är inte så svårt, sitter med 2 skruv :wink: Hur är det med bränslefilter?? Tjuvluft kring spridarna?? Spridarna på E-motorn är inget som håller i evighet de kan bli dåliga när de börjar få lite mil bakom sig.
av oligryfnew
Har kollat på spridarna, köpt nya tätningar,monterat, men om jag försiktigt rör i slangarna/spridarna verkar/känns de ända vara "lösa" mot motorn, provat med start-spray kring varje spridare/toppen = ingen variation av varvtalet, hur fast ska de egentligen sitta ??? Ska de gå att reka nån/några millimeter ??? Det är lika på alla spridarna....
Pust....!! Har någon nån förklaring…. Om nu spridarna, som jag förstått, öppnar vid ett visst tryck och ska ha en bra dusch-bild, borde bytas ut för att ge en bra fyllnadsgrad, vet ngn. vad nya/fräscha kostar per st/sats.
En bra bil bör gå bra. Även motorn!!

Typiskt för dåliga hjullager brukar var[…]

Hej alla glada! En liten fråga till grabben[…]

Strålkastarbyte

Tack för en riktigt bra och informativt "[…]