Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lollan
tjena igen, fasen blir bara mer och mer fel på bilen nu ??:-/

det är en 965 91"a aut med 6:an 204 hk (kan ej motornummret)

för er som läste min andra tråd med ljudproblemet så har jag temporärt fixat det=)
lyckades leta upp alla ljudkablarna som satt till någon "mute" dosa antagligen till gammal telefon och kapade dom där och byggde ihop det lite fint till stereon =)

Nu till ett större problem, har letat igenom forumet utan att hitta någon som beskriver samma problem.
När jag backar och svänger samtidigt så slår det och knakar som f*n i framhjulen känns nästan som att bilen skuttar i sidled.

har detta något med servon att göra eller någon led lr dylikt?

var inne och besiktigade bilen förra veckan då han gick igenom felfritt. tänkte inte på att fråga killen om han visste vad det kunde vara =(

sen en annan sak som kanske är lite svårare att svara på.
jag har haft denna bilen nu i ca 4 mån och jag tycker att han börjar bli slöare och slöare.

nu är det så jag antingen får trycka plattan i mattan eller koppla in sporten när jag ska köra om bilar, när han får mycket gas så blir han pigg och drar men om man gasar på sakta så vill han nästan inte utan att man trycker in kickdownen ??:-/

Jag har startproblem med bilen, att startmotorn inte funkar hela tiden utan han bara viner till, men han startar ju alltid efter några försök. men jag tänkte om det kan ha med tändstiftm.m att göra? jag har inte gjort någon som helst service på han och jag vet inte när saker är bytta sist på den. men kan det göra så stor skillnad så snabbt på bilen ?

jag menar för 4månader sen så var han hur pigg och stark som helst, och nu bara segar han ihop?

nu blev det ett långt inlägg igen =) hoppas ni orkar läsa igenom det
ha det gott
/lollan
av Hemulen
Det där med startmotorn: Sitter ju ett litet typ kugghjul med lite snedskurna kuggar som i fart och kraft slungas ut mot svänghjulskransen vid aktivering. Kanske kan du testa så här om vad det är,krans eller startmotor:När det bara surrar,av med tändningen,vrid lite på vevaxeln så att läget på svänghjulet ändras(i och med att du har automat,annars kunde du ju knuffat på bilen med växel i,med vanlig växellåda), funkar det nu efter vridningen så är det troligtvis kransen(men ej helt säkert). Det bästa är att montera loss startmotorn och köra den med ström från batteriet för att kolla funktionen,sedan även kika i hålet där startmotorn satt för att kolla kuggarna på svänghjulskransen. :)

Typiskt för dåliga hjullager brukar var[…]

Hej alla glada! En liten fråga till grabben[…]

Strålkastarbyte

Tack för en riktigt bra och informativt "[…]