Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rockabilly_5
tjena någon som vet hur mycket effekten ökar om man stoppar på exktraktor grenrör på en 16 ventils 740 allt annat är orginal på den . skulle oxå vilja veta va det är för bra med ställbart kam drev ? ursäkta felstavningarna men har precis vaknat :oops: mvh johnny
av Vovlo_Henrik
Kör själv med extraktor på min 16v, ökar vridet över hela registret samt ökar toppfarten :-)-) Ställbart kamdrev kan användas för att ställa in kammarna mer exakt än orginal och du kan även ändra motorns karaktär men det tar tid att prova sig fram om man inte har tillgång att mäta effekten efter ändringar :wink: Tänk på att inte justera så mkt att ventilerna slår i kolvarna :???:
av JE Jr
Volvo Henrik: Märkte du stor skillnad eller? ENpolare till mig monterade ett extraktor på sin 16V spis med Ferrita 2.5" och Hi-tuning chip och märkte ingen skillnad.
av Vovlo_Henrik
Ja skillnaden märktes, vridmomentet ökar och topphastigheten ökar, bränsleförbrukningen är den samma :-)-)
Användarvisningsbild
av Ticken
JE Jr, din kompis där som köpte Hi-Tuning chippet till sin 16V.. Då antar jag att han chippade en sugmotor?

Isåfall är det ju inte så konsigt att han inte märke nån större skillnad. Dock av extraktorrörer och ferrita pipan borde man ju känt av nått :)

/Ticken

Typiskt för dåliga hjullager brukar var[…]

Hej alla glada! En liten fråga till grabben[…]

Strålkastarbyte

Tack för en riktigt bra och informativt "[…]