Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

köpte en bränslepump från biltema (art.nr. 52-110) och bytt den men bilen vill ändå inte starta. Hat kollat stiften och jag får gnista på alla 4:a har kollat bränsle slangen från bränslefiltret får bensin fram. har kollat banjokopplingen som går in mot tankarmaturen får bensin dit. Kopplade loss ett insprutnings munstycke och får bensin dit samt att när det ran ned bensin in i motorn så ville den starta. Jag misstänker lite att den bränslepump jag köpt är lite fel modell, för den är 2cm kortare än orginalet som jag tog ut ur tanken. Vad ska man ha för bränsletryck och med vad ska man kunna mäta bränsletrycket med?

//Robin
v0lv0745 skrev:köpte en bränslepump från biltema (art.nr. 52-110) och bytt den men bilen vill ändå inte starta. Hat kollat stiften och jag får gnista på alla 4:a har kollat bränsle slangen från bränslefiltret får bensin fram. har kollat banjokopplingen som går in mot tankarmaturen får bensin dit. Kopplade loss ett insprutnings munstycke och får bensin dit samt att när det ran ned bensin in i motorn så ville den starta. Jag misstänker lite att den bränslepump jag köpt är lite fel modell, för den är 2cm kortare än orginalet som jag tog ut ur tanken. Vad ska man ha för bränsletryck och med vad ska man kunna mäta bränsletrycket med?

//Robin
Nu när du lyft på huven,har du en fyrkantig tändspole vid vänster fjäderbenstorn =Regina bränslesystem så har du köpt fel pump.Den du köpt är en förpump till ett annat bränslesystem och kan inte ensam hålla det tryck din bil behöver(möjligtvis starta,ej köra rally). Nu har du ju möjlighet att enkelt testa den urplockade pumpen,bara ta ström från batteriet till pumpen(funkar pumpen släpp det med bensinen). Du ska ha 3-bars bränsletryck. Har du ett uttag på fuelrailen som ser ut som en ventil kan du använda en vanlig däcktrycksmätare. Du har även en felkodsdosa som du bör använda dig av i felsökningen(även köra funktionskontroll av vissa komponenter),kika i informationstråden. Är vanligare med elfel än bränslefel. :)
//Robin[/quote] Nu när du lyft på huven,har du en fyrkantig tändspole vid vänster fjäderbenstorn =Regina bränslesystem så har du köpt fel pump.Den du köpt är en förpump till ett annat bränslesystem och kan inte ensam hålla det tryck din bil behöver(möjligtvis starta,ej köra rally). Nu har du ju möjlighet att enkelt testa den urplockade pumpen,bara ta ström från batteriet till pumpen(funkar pumpen släpp det med bensinen). Du ska ha 3-bars bränsletryck. Har du ett uttag på fuelrailen som ser ut som en ventil kan du använda en vanlig däcktrycksmätare. Du har även en felkodsdosa som du bör använda dig av i felsökningen(även köra funktionskontroll av vissa komponenter),kika i informationstråden. Är vanligare med elfel än bränslefel. :)[/quote]
'
har testat den som satt i innan och den snurrar inte och den låter som en marackas när man skakr lite på den.
har ingen uttag på fueltrailen, har varit ned i felkodsdosan stoppade kontakten i 2 slog på tändningen och tröck på knappen då fick jag konstant sken i lysdioden.
Har du en multimeter kan du mäta om du har ström fram till spridarna(har för mig det är grön sladd), räcker du har tändningen på. Reläet dalldall tipsar om strömsätter spridarna men din insprutningsbox bestämmer när spridarna ska öppnas,pulsar till jord via pinne 18 på boxen. Går att peta av höljet på reläet och kolla om det sluter(med tändningen på),även att löda om. Annan möjlighet ta loss fuelrailen med spridarna,sätta en kopp under varje spridare,köra på starten och se om det kommer något. Har du en testlampa kan du även använda det. Har du testlampan inkopplad på spridaren så kommer den nog att blinka när du kör på starten under förutsättning att det funkar. (Förm mig att sign Sparkz brukar ge det tipset). :)
Hemulen skrev:Har du en multimeter kan du mäta om du har ström fram till spridarna(har för mig det är grön sladd), räcker du har tändningen på. Reläet dalldall tipsar om strömsätter spridarna men din insprutningsbox bestämmer när spridarna ska öppnas,pulsar till jord via pinne 18 på boxen. Går att peta av höljet på reläet och kolla om det sluter(med tändningen på),även att löda om. Annan möjlighet ta loss fuelrailen med spridarna,sätta en kopp under varje spridare,köra på starten och se om det kommer något. Har du en testlampa kan du även använda det. Har du testlampan inkopplad på spridaren så kommer den nog att blinka när du kör på starten under förutsättning att det funkar. (Förm mig att sign Sparkz brukar ge det tipset). :)

bränslepumps relä har jag bytt spridarna på min bil är gula inte gröna
Hemulen skrev:Menar inte att du har gröna spridare,utan den ena sladdens färg är grön som går till spridaren. Du kan kolla genom att dra tillbaks gummitutan på spridarkontakten. :)

gula spridare gula kablar in till spridaren

Typiskt för dåliga hjullager brukar var[…]

Hej alla glada! En liten fråga till grabben[…]

Strålkastarbyte

Tack för en riktigt bra och informativt "[…]