Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av alex960
hej hopp har precis köpt en 92 945 turbo aut som var i bra skick men felet enligt mig är att jag tycker att automaten drar länge i växlarna innan den skickar i nästa (runt 4000rpm) det går inte att glid köra med den men om jag håller jämn fart och sedan lättar på gasen så går nästa växel i ska det vara så??? sen finns där även ett vässande ljud i coupen där fram på höger sida kan detta vara sammankopplat,,,tacksam för svar
Användarvisningsbild
av Lilja
Kolla oljan i växellådan, eventuellt byta olja om den är bränd.
Om den gör samma sak i alla växlar är det första jag tänker på lågt oljetryck. Är dock inte expert på automatlådor.
Användarvisningsbild
av alex960
okej olja ska vara bytad för treveckor sedan enligt förra ägaren,,,kickdown vajern var av när jag skulle provköra den jag satte tebax den där den ska sitta ,,,hur ska man justera denna wire då??? när den ska lägga i 2.an så slår den i växeln
av Stan
Kommer inte ihåg exakta måtten, men har för mig att det ska finnas på någon tråd här. Jag hade ung samma beteende, att den drog på växlarna innan den växlade upp. Det hjälpte för mig att "släppa efter" lite på kickdown-wiren.
Vad gäller oljenivån, kolla att det inte är för MYCKET olja i, alla automater jag köpt har jag fått tömma ur minst en halvliter ur...verkar vara ett vanligt misstag
Användarvisningsbild
av alex960
idag har jag provat att justera kickdown wiren allt från spänd till slak inget tycks funka om jag däremot plockar av wiren helt så tycks den växla normalt men då blir den jätteslö när man vill dra på??? vad är det för fel på lådan
Användarvisningsbild
av alex960
VAR ÄR sparkz och pettsson när man behöver dom??? :D :D
av Vovlo_Henrik
Ett vanligt fel när lådan slutar dra är att oljefiltret är igensatt, om du lossar tråget på lådan så hittar du filtret som troligen inte varit bytt/rengjort på länge... Har du haft detta problem länge så finns risken för slutkörda lameller :???:

Typiskt för dåliga hjullager brukar var[…]

Hej alla glada! En liten fråga till grabben[…]

Strålkastarbyte

Tack för en riktigt bra och informativt "[…]