Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Akvaristen
Förre ägaren blev av med två eller tre vingar till min/sin bil. Tjuvarana var rätt brutala sista gången, sedan tröttnade han på alla jidder med självrisker etc. (Falköping). En kollega till mig blev också av med 2 resp tre vingar innan han på liknande sätt gav upp(Uppsala).

Jag vill ha en vinge och har funderat på att bulta fast den med snygga synliga bultar. Kanske tre stycken rostfria, (av mig polerade) vagnsbultar, försänkta ca 1mm kunde vara en lösning. Vad tror ni? Skulle det vara svårt att sätta fast muttrarna på insidan och skulle det kunna bli acceptabelt?

Är det verkligen så här vanligt att få vingen stulen, vilka erfarenheter har ni?
Användarvisningsbild
av Nexus
Har aldrig fått en vinge stulen men min svåger fick det samma kväll som vi monterade den.
Limma brukar ju vara ett bra sätt få ha den kvar men vissa idioter sliter gärna söndet en vinge och förstör bilen bara för få loss den.
kraft lim sitter lika bra som bult.Vill de så hindrar inte bultarna heller.
Antar det är på 945:an du menar?
av Akvaristen
Jag tänkte mig att just de synliga skallarna på vagnsbulten kunde få ev. tjuvar att tappa sugen. Tre vagnsbultar på som greppar på ovansidan vingen(till skillnad från kraftlim) gör ju att de inte blir något kvar av vingen om man försöker bryta loss den.

Det var min kollega som trodde att enbart synliga bultar möjligen kunde avskräcka en tjuv och jag kom att undra om det kanske ändå är värt att pröva?

Jo, det är en vinge utan bromljus som jag har liggande till 945:an.
av Hemulen
Mycket beror ju på hur det ser ut i ditt område där du bor och inte minst på var du rör dig och var du parkerar. 8)

Typiskt för dåliga hjullager brukar var[…]

Hej alla glada! En liten fråga till grabben[…]

Strålkastarbyte

Tack för en riktigt bra och informativt "[…]