Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DaveC70
Hej!
Har fått ett lite halvkonstigt problem efter att jag bytte backar på 940:in. När man kör låter det som om man spelar "Lyckohjulet", det tickar alltså och ju fortare man kör desto snabbare tickar det. Tickar oavsett varvtal så det är inte motorrelaterat. Drar jag lite i handbromsspaken när jag kör upphör tickandet, har provat att spänna vajern (under mittkonsollen) i olika lägen utan att lyckas få bort ljudet. Nån med tips på vad felet kan vara?

Dessutom: Handbromsen vill bara ta på vänster sida, finns ytterligare möjligheter att spänna på resp. hjul eller hur ska jag gå till väga för att spänna endast högersidan?

MVH
David
Användarvisningsbild
av DaveC70
Hemulen skrev:Du har inte köpt Biltemabackar? Snurrat hjulen för hand för att kolla vilket hjul som orsakar lyckohjulskänslaljud?
Skulle ALDRIG falla mig in att köpa nåt på Biltema. :) Nej, det är Volvo original-backar. Ska kika på felet imon tänkte jag, svårt att veta vilket hjul det är som låter då det endast hörs vid typ 30km/h och fortare. Svårt att snurra hjulen i 30 blås för hand... ;)

MVH
David
Användarvisningsbild
av DaveC70
Vovlo_Henrik skrev:Du har inte vänt mekanismen åt fel håll på höger hjul??? :???:
Jadu, det KAN ju vara möjligt iofs... Ska kolla på skiten imon igen får jag se, men det låter iaf som ett hett tips. :P

Tnx!

Typiskt för dåliga hjullager brukar var[…]

Hej alla glada! En liten fråga till grabben[…]

Strålkastarbyte

Tack för en riktigt bra och informativt "[…]