Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Akvaristen
Bromsköldarna är sönderrostade, måste det finnas sådana? Brukar SPB, Svensk Bilprovning, klaga? Märkligt vad dåligt gjorda dessa är, Lackerad svartplåt, no more, no less.

Tänkte i alla fall sätta dit nya. Hur gör man för att montera dem? Tar man loss hela axeln, hjullager mm. eller kan man klippa upp ett spår i skölden som på en del andra bilmärken?

Det gäller främst bromssköldarna bakom framhjulen på en 945:a.
Användarvisningsbild
av Lilja
Brukar vara så att dom ger 2a på det om dom är sönderrostade, men säger inget alls om där inte sitter någon alls. Antagligen för att dom tror att det ska ligga och skrapa eller att lösa bitar ska påverka bromskraften eller något.
av Hemulen
Fin länk du tipsade om "emwtur"! :D . Ska själv byta framsköldar,eftersom jag inte har ABS ska jag försöka att klippa en öppning mellan skruvskallarna så slipper man lossa den stora navmuttern,ett moment mindre. :)
av Hemulen
Svar på trådens fråga: Bilprovningen har aldrig klagat på mina sönderrostiga dammsköldar. Köpte nya galvade dammsköldar på Biltema,blir nu tveksam till att klippa en öppning eftersom det sitter en liksom skål där som kanske ska skydda lagret.Vad vet jag. :)

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]