Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Xioo
Hejsan, ny här på forumet och nybliven Volvo ägare.

Köpte en Volvo 945-855 GL i förrgår och igår så startade inte bilen längre. Den dog i ett parkeringshus i stan..

Bilen är från 1991 och har automatlåda. Den har genomgått alla servicar och besiktigats utan anmärkning varje år.

Vid starterna har den hostat en gång typ och sedan startat. Tog kanske en sekund efter man vred om tändningen. Jag tolkade detta bara som att bilen var gammal då den rullat över 50000 mil redan.

När jag vred om tändningen igår så klickade det till lite, sedan var bilen helt död. De nästa 2 gångerna jag provade klickade det lite mindre och sedan var den helt död. All el sätter igång när man slår på tändningen. Dock stängs bilsteron av så fort man vrider nycklen till startläget. Vet dock inte om detta är normalt. Är en eftermonterad CD-spelare.

Igår så plockade jag ur batteriet och satte det på laddning över natten. Laddaren visade att batteriet var fullt imorse så jag monterade det i bilen och fick samma fel som innan.

Jag misstänker nu att det är startmotorn eller generatorn som gått.

Tacksam för alla tips hur jag nu går vidare med felsökning då jag är väldigt grön på mekning. Känns dock väldigt surt att bilen rullade i en dag när den kändes som ett riktigt toppenköp och säljaren var väldigt seriös.
Användarvisningsbild
av Lilja
Som föregående skrev. Ta en hammare och banka lite nätt på startmotorn. Ibland när kolen börjar bli slitna så fastnar armen och nuddar knappt kollektorn. Slår man till den så hoppar dom ut en liten bit till.
En annan sak kan vara om kontakterna i solenoiden är slitna och inte får tillräckligt med ström igenom för att dra runt startmotorn. Vet dock ej om dom går att byta löst på volvos startmotorer.
Orkar du inte annars så byta startmotorn :P
av Xioo
Tack för svaren!

Var nere och knackade på startmotorn med gummihandtaget på en skruvmejsel och inget hände när jag vred om nyckeln.

Första dagen jag hade bilden så dog den också, då visade det sig vara soppatorsk, trots att bensinmätaren visade på 1/4:s tank. Dock så vred vi runt startmotorn ganska mycket medans vi försökte komma på vad som var fel.
Möjligt att den kanske sjöng på sista versen redan innan och detta var dödsstöten?
Användarvisningsbild
av Lilja
Xioo skrev:Tack för svaren!

Var nere och knackade på startmotorn med gummihandtaget på en skruvmejsel och inget hände när jag vred om nyckeln.

Första dagen jag hade bilden så dog den också, då visade det sig vara soppatorsk, trots att bensinmätaren visade på 1/4:s tank. Dock så vred vi runt startmotorn ganska mycket medans vi försökte komma på vad som var fel.
Möjligt att den kanske sjöng på sista versen redan innan och detta var dödsstöten?
Räcker inte med ett gummihandtag. Dräm till den ordentligt med en hammare.
av mekabra
automat??! får start motor spänning? inte! kan va växel väljarlägen (typ start spärr om inte p eller n är i)
lägg 12v direkt till solenoiden och prova :idea:

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]