Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Akvaristen
Jag har ett par 965-volvo orginal-kjolar som jag funderat att lacka och montera på min 945:a.

Har sett någonstans att man kan borra fast dem i trösklarna... låter inte det som ett sätt att riskera fästpunkter för rostangrepp? Fast man borde ju kunna limma dem med tex PL 400 som jag också tycker mig ha sett någonstans...men det skulle ju andå bli svårt att rengöra bakom kjolen och gammalt salt och smuts skulle säkert fastna där... om man limmat kan man ju inte heller demontera för att rengöra..

Bilen är en 945 från 1998, galvad således. ingen rost so far men jag bor i saltbältet mälardalen, bilen används året om.
av Akvaristen
När det kördes gamla veteranmercor för ca 15 år sedan, 280, 350 etc ,med en massa kromlister på skärmkanter å annat så skulle ju dessa plockas av å rengöras titt som tätt från salt för att tyskbilarna skulle behålla sin sobert svarta gammellyxiga look. Finns det någon som plockar av kjolar i samma syfte? Behövs det?
av Hemulen
Allt som stoppar upp och samlar smuts så fukten ligger kvar är grogrund för rost. Galvlagret är ju som sagt inte speciellt tjockt. Ska du borra och skruva, får du doppa skruven i rostskyddsfärg innan du skruvar dit den. :)

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]