Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Hej! Är det nån som vet om det är tekniskt möjligt att eftermontera en färddator i en 960 -95?
Såg på nätet att en 850 från 95 hade möjlighet till det, men det kanske inte alls finns rätt mätare och portar osv. i en 960 alls. Vore skitnice att kunna hålla koll på vad den drar och så, eller vad den nu skulle ha möjlighet att få fram.
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag ska erkänna att jag inte vet hur färddatorn fick sin information i någon av modellerna. Vart är den kopplad?
Pill är jag inte rädd för, och elektronik är det enda jag är händig med, men det måste ju gärna finnas någon rimlig möjlighet. Existerar inget interface att koppla in den i kan det ju bli bökigt :)
Användarvisningsbild
av eccy243
Jag vet inte exakt hur den är inkopplad i dom andra modellerna. Men jag skulle tro att den sitter med ett eget interface mot instrumentet och motorstyrenheten. Något sådant interface finns det inte i 960 vad jag vet.

De enda jag kan tänka mig skulle kunna funka är om du smider ihop en egen elektronikbox, och gör ett helt eget system som du sen kopplar in i bilen. Som jag sa så är ju inget omöjligt. Det beror ju bara på hur gärna du vill ha färddator. :wink:
Användarvisningsbild
av crumpets
Ah. Tänkte att det kanske fanns nåt som kunde plocka info ur OBD-porten eller nåt, och man ev. kunde konfa själv sen, men det är väl bara att glömma antar jag :(
Användarvisningsbild
av VolvoRacing
har tänkt lite på samma sak faktiskt, på vänstersida i instrumenthuset finns det plats för en yttertempmätare, och på högersidan finns det en xtra tom plats, så jag frågade på volvo, och han satt ett bra tag och letade både på datorn och tillbehörskataloger till 900 men kom till slut fram till att det finnt ingen färddator (alltså inget att sätta i den tomma platsen) till volvos 900 modeller tyvärr :(

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]