Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av olha00
Har nu kommit hem efter en semesterresa på kurviga, branta och tuffa bergsvägar i Wales och Peak District i England. Märker att fjädringen fram har blivit ganska matt och svajig under denna resa.
Är nog dags att byta dämpare och fjädrar m.m. Bak har jag satt på hårdare fjädrar från Biltema (dämparna var bra och ej pirat).
Nin tanke är, det ställs kanske högre krav på grejorna fram? Eller kan man även där använda billigare icke original delar (Biltema)?
Tacksam för era synpunkter. Ps. Finns det någon tråd som visar byte av framfjädringen med bilder? Ds.

Tacksam för all tips :D

I övrigt gick bilen som en klocka, Volvos värde varar!
av Hemulen
Jag la i Biltemadämpare fram på min 740,verkar funka,man får i princip 2 dämpare till priset vad en kostar hos andra.När jag bytte på min lossade jag först den stora muttern på fjäderbenstornet något varv 24mm ringnyckel plus en stor skiftnyckel att hålla emot med(märkte även upp hur det sitter).Hissa upp bilen. Sedan lossade jag yttre styrleden,kränghämmarlänken (lossa den där nere, en 19mm bultskalle) sedan lossade jag inre bärarmsbussningen. Sedan dom två muttrarna på fjäderbenstornet,sedan sänk ned hela kittet så allt viks ut(eventuellt stödja med något lämpligt).(eventuellt får du hissa upp bilen lite till. Använd 2 fjäderpressare över minst fyra varv,skruva ihop pressarna tills fjädern är lös,lossa övre muttern,ta bort tallriken med bricka,ta ut fjädern.Fram med hammare och huggmejsel och angrip muttern som håller dämparen. Sedan är det tvärtom när allt ska tillbaks. Bulten till inre bärarmen dras åt när bilen vilar på hjulen. :)
av Hemulen
Bara lägga till: Jag lossade okhalvan också och band upp den med balaband. Har du Abs får du lossa sladden till givaren. 8)
av olha00
Tack så mycket för alla tips :D Man vågar kanske prova Biltemas dämpare/fjädrar även fram då. Bussningarna runt omkring på framvagnen verkar ju vara ok, men ser lite torra och spruckna ut. Är det några man absolut bör byta ut när man ändå har så mycket isär?

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]