Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Casal
Hej!

Min bror pratade om att man kunde låsa upp/ta bort spärren för att få i overdriven, så det inte längre är enbart 4:an den fungerar på. Var sitter den kontakten som det troligen är som känner av att 4:an är i? Ska sladden bara kopplas ut, jordas eller om det är två sladdar så är det bara att sätta ihop dom?

Kör reklam och vill ha en "1,5"-växel, mer lagom utväxling, 2:an är lite för högt växlad att starta på, känns onyttigt för kopplingen. Annars bara som en kul grej, två backar borde man ju också få? :mrgreen:

Men bror sa att det var något som slets mer när man hade det så, är det mycket mer slitage och vad slits i så fall?

Jag sökte men hittade ingen tråd om detta, om det är någon som vet vad den heter så får ni gärna länka.

Tack på förhand!
av greenbay
APPAPPAPP!!
Överväxeln håller inte om du aktiverar den på 1:ans växel, ev kan den hålla på 3:an, du får då "3,5", detta har praktiserats i vissa tävlingssammanhang.
Om du använder den på andra växlar än 4:an och ev 3:an kommer den att slira och du bränner då konkopplingens belägg.
Tror du skall koppla ihop de kablar som går till kontakten för "vxl=4".

/greenbay
av Arne
Man kopplar bara förbi brytaren som sitter på 4:ans växelläge. Jag avråder dig till detta eftersom du kommer att skrota växellådan då du lägger i backen.
Användarvisningsbild
av eccy243
Jag instämmer i båda föregående talare. Gör inte detta. OD-lådan är inte dimensionerad att användas på dom lägre växlarna, och lådan kommer att slira sönder.

Dessutom finns ett problem till. ODn läggs i med hjälp av oljetryck. Detta oljetryck bildas av oljepumpen som sitter på ingående axeln i OD-lådan. Då får vi ett problem om du vill lägga i växeln från stillastående. Då kommer du bara att få vanliga ettan, ända tills hastigheten är så pass hög att oljepumpen snurrar fort nog, så den bildar ett tillräckligt oljetryck så den kan hålla växeln.

Då kommer det att bli så här när du vill köra iväg på din "1,5a": Du lägger i ettans läge på spaken, och trycker på OD-knappen. Du kör iväg, men bara på vanliga ettan, eftersom lådan snurrar för långsamt för att hålla OD-växeln. När du har nått tillräcklig hastighet, jag vet inte riktigt vilken hastighet, så kommer ODn att hoppa i med ett ryck.

Vad jag vill säga är att ODn funkar inte från stillastående, och i låga hastigheter.
av volvo944gl
varför skall man ha 1,5 växel för? :S så du kan dra längre?
är man för lat att koppla. skaffa en atuotmatlåda istället :P
mitt tips:D :P
av Casal
volvo944gl skrev:varför skall man ha 1,5 växel för? :S så du kan dra längre?
är man för lat att koppla. skaffa en atuotmatlåda istället :P
mitt tips:D :P
Nä bara att man ska slippa varva lite extra på ettan/ligga och sega onödigt länge på låga varv på ettan i väntan på att komma till nästa brevlåda.

Okej, tackar för era svar! Bra att man får ett bra svar så man slipper förstöra något i onödan. Tänkte bara om det var lika lätt som bara koppla ur spärren.

Ok,Tack 72 år gammal motor :-D .Lagren ä[…]

Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]