Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av I.H.P
"Gear position sensor" sitter på växellådans högersida.
Ser ut och byts så här: http://www.volvoclub.org.uk/faq/Transmi ... eplacement
Prova först att göra rent kontakterna på lådans vänstersida, dra spaken ca 20 ggr P-1-P och nolla felkoden.
Om koden kommer tillbaka får du byta sensor, det är tydligen vanligt att de ger upp.
//Björn
Användarvisningsbild
av bullbone
I.H.P skrev:"Gear position sensor" sitter på växellådans högersida.
Ser ut och byts så här: http://www.volvoclub.org.uk/faq/Transmi ... eplacement
Prova först att göra rent kontakterna på lådans vänstersida, dra spaken ca 20 ggr P-1-P och nolla felkoden.
Om koden kommer tillbaka får du byta sensor, det är tydligen vanligt att de ger upp.
//Björn

Kanon! Tack för hjälpen (det gäller alla)!!! Hoppas det räcker med att gå igenom kontakterna å "dra i spaken" :-DD .
Användarvisningsbild
av bullbone
Har dragit i spaken 20 ggr å nollat felkoden, har inte kollat kontakterna än, men det verkar (ta i trä) fungera just nu :???: ... Får åka upp till OK å hissa upp bilen å gå igenom kontakterna när tillfälle ges.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Växellägesgivare, precis. Det går faktiskt rätt bra att ta isär den och putsa upp kontakterna. När den väl är loss då, det är rätt trångt vid avgasröret... Att låta kontakterna putsa sig själva genom att rycka i spaken som en galning kan ju fungera med, det är iaf enkelt att börja med.
Användarvisningsbild
av bullbone
Har lyckats ragga upp en sk PNP-switch från en bilskrot för 950 inkl frakt. Men då tyckte självklart min fru (bilens ägare) att jag skulle kolla med Bilia vad de tar för en ny. Billigare än jag trodde "bara" 1289 (ca), så det blir väl till att införskaffa en från Bilia...

Jag tror nog att min fru är smart ibland... :-O) För att vara blond... :-DD
Användarvisningsbild
av Claes74
bullbone skrev:Har lyckats ragga upp en sk PNP-switch från en bilskrot för 950 inkl frakt. Men då tyckte självklart min fru (bilens ägare) att jag skulle kolla med Bilia vad de tar för en ny. Billigare än jag trodde "bara" 1289 (ca), så det blir väl till att införskaffa en från Bilia...

Jag tror nog att min fru är smart ibland... :-O) För att vara blond... :-DD

säg inte det till henne :D
Användarvisningsbild
av bullbone
Fast å andra sidan så är hon ju äkta blondin, inte blekt dito... :P
Användarvisningsbild
av bullbone
Har inte bytt nån PNP-switch, men lådan går som en klocka nu! Måste varit nåt vinterproblem med kyla, väta, salt etc... Ska ta å kolla igenom kontakten på lådan inför vintern å dra på lite WD-40 eller 5-56 i förebyggande syfte.

Ok,Tack 72 år gammal motor :-D .Lagren ä[…]

Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]