- lör 04 jul 2009, 17:01
Har en fundering angående vacumdrivna reglage mm i 740-90 med AC. Under 2 år var det problem med att tomgången inte fungerade efter varmstart. Både verkstadsbesök och eget arbete var till ingen nytta. De flesta påpekade att problemet berodde på läckage i insuget eller någon slang. Efter att jag för 6 månader sedan bytte batteri från 55ah till 80ah försvann problemet och dessutom startade motorn på första varvet mot tidigare 4 varv. Men nu till det kluriga. Upptäckte att den 8 mm gummislang som sitter innan gasspjället och sedan går vidare till en burk placerad under vänster reflektor var av intill nippeln på burken.
Det går även en kapillärslang från gasspjäll till den mystiska burken under reflektorn. Bytte slangen och provkörde bilen men inte gick den bättre eller sämre. (Tänkte att detta kunnat skapa tomgångsproblemen tidigare) Är det kanske vacum till spjäll i klimatanläggning? Är inte detta vacum inkopplat efter gasspjäll och in genom torpedvägg. Någon som har mindre vacum än mig i huvudet och kanske kan lösa mysteriet. ??:-/
Det går även en kapillärslang från gasspjäll till den mystiska burken under reflektorn. Bytte slangen och provkörde bilen men inte gick den bättre eller sämre. (Tänkte att detta kunnat skapa tomgångsproblemen tidigare) Är det kanske vacum till spjäll i klimatanläggning? Är inte detta vacum inkopplat efter gasspjäll och in genom torpedvägg. Någon som har mindre vacum än mig i huvudet och kanske kan lösa mysteriet. ??:-/
- By Wakki