Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo 945
Hej
Jag har bytt alla 3 packboxarna på framsidan motorn under alla drev. De satt en bit in, inte ända i botten. När jag monterade nya knackade jag in dem så långt det gick. Nu visar det sig att packboxen vid vevaxeln läcker som ett såll. Är det så att en packbox endast ska knackas in alldeles innanför kanten? Hur ska jag få ut den nu när den är inknackad i botten? änga in skruvar och dra ut den?
av dalldall
brukar finnas en kant innanför som den bottnar mot, annars monterar jag den nya som den gamla, inte så att fjäderringen i packboxen har hoppat av? en bra skruvmejsel brukar duga att kränga ut den men, akta ytan bara!!
av Volvo 945
Hej
Är det läge att byta packningen bakom aluminiumkåpan som sitter över hjälpaxelns och vevaxelns packboxar? Det är ju lätt att göra när allt är demonterat. inte så att det läcker olja nu, men det kan ju börja med tanke på att bilen nyss passerade 38000 mil.
av Casal
Volvo 945 skrev:Hej
Är det läge att byta packningen bakom aluminiumkåpan som sitter över hjälpaxelns och vevaxelns packboxar? Det är ju lätt att göra när allt är demonterat. inte så att det läcker olja nu, men det kan ju börja med tanke på att bilen nyss passerade 38000 mil.
Min aluminiumkåpa hade skruvat upp sig och då var packningen inget att ha på en 91:a med 30500 mil. Den hade sprukit av en bit på några centimeter och ramlat in.

OnT: Packboxarna ska inte tryckas hela vägen in, det finns inga stopp, bara så de är innanför kanten.
Du får ta loss kåpan och trycka ut dom bakvägen, om du inte vill köpa nya och byta packningen.

Motortypen är ju äldre än så.[…]

Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]