Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Körde på motorvägen, plötsligt slutade motorn dra, kunde rulla och dra åt sidan där jag så småningom blev bärgad. det gick att starta någon sekund efter ett tag sedan dog motorn igen. När bärgaren tod ned bilen från flaket gick den också igång men sedan är den död, ingen gnista enligt volvoverkstaden i den lilla staden Nivelles i Belgien där jag bor. Chefs mek Jean har aldrig varit om detta fel och har svårt att hitta orsaken.

Tidigare har bilen ibland inte velat tända men då har det alltid funkat med startgas eller att jag vädrat ut genom att tramp på gasen mkt innan jag vrider om nyckeln. Sensorer bytta och funkar. tomgångsventilen rengjord och funkar. Det tidigare felet med att den var svårstartad kan ha berott på att det läckte in bensin genom att det satt skräp i en insprutiingsventil som inte stängde ordentligt. Men nu är det ett annat fel alltså. Ingen gnista på något av stiften. Bilen har bara gått 39000 mil. Styrenheten/kontrollboxen bytt för två år sedan i samband med växellådestrul, byte låda men det var den berömda kontaktens fel.

Tacksam för tips och gärna en liten beskrivning över hur tändningssystemet är uppbyggt. vet att det är separata spolar och att resistansen ska vara 0.5 ohm över dem (3 liters motor).

Flyttar till forumsdelen för Volvo 900 :-)-) /Brainy
"Flyttar till forumsdelen för Volvo 900"'

Det finns inte angiven någon dedicerad forumdel för Volvo 900 i forumindex. Jag har letat men hittar inte. Kan jag få en länk? Eftersom jag inte vet var jag ska fråga så fortsätter jag här.

Hittade den här tråden där felet visade sig ligga i jordningen i kabelhandsken in till styrenheten.

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... &sk=t&sd=a

I en tråd på det engelska forumet låg felet i den gemensamma jordningen i motorblocket från tändningens stvå slutsteg. Samma som jag fick höra av en mekaniker på Liljas i Kalmar. Han nämnde även RNP-väljaren (lägesgivaren) utanpå automatlådan. Den är visserligen nyligen bytt men verkar vara en outsinlig källa till trassel.
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]