Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Nykonverterad justerbar wastegateklocka av turbomeck. Nu går bilen ganska bra, 0,6 bar i laddtryck.

Det var dock rätt tight att få på öglan längst nere på wastegateklockestången över "pinnen".

Hur gör jag för att spänna ytterligare?* Jag måste ju lyfta av öglan från pinnen för att den ska kunna gängas in(öka trycket) och gänga av(för att sänka trycket). Ska jag låta öglan sitta på och rotera hela den då lossade tryckklockan och förspänna mot någon eventuell fjädrande del inne i själva klockhuset?

*kommer förhoppningsvis över ett passande vikingchip ecomax endera dagen.
Det beror på vilket du tycker är enklast. Ibland kan det vara svårt att få grepp om den lilla stången och trixigt att få på den på den lilla "pinnen" på wastegaten och då kan det vara enklare låta den sitta kvar där och i stället snurra på själva trycklockan, man får ju betydligt bättre grepp och kraft om man håller på den stora delen. Sedan beror det också på hur mycket man spänt fjädern för det är ju betydligt enklare att få på en LTT-klocka än om du tightat upp den till 1 bar. Det "jobbiga" är också att när man vart ute och provkört laddet så är ju klockan svinvarm så man brukar få stå och vänta till den svalnat innan man kan justera den igen och ta ytterligare en provtur.

//Maxwell

Ahaa det visste jag aldrig. Jag har alltid bromsat[…]

Volvo car UX

Ofan det där har jag inte lagt märke til[…]

Har bytt de flesta delarna utefter kabelhärv[…]

Fel kategori här för din bil tyvärr[…]