Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hejsan alla volvo pojkar & flickor :)
nu är det så att jag har lite funderingar, som jag skulle vilja ha hjälp med.
på min 944 GL så har jag bytt grenrör till ett extraktor grenrör, så att jag är tvungen till att koppla bort ett rör från pulsair systemet som är kopplat på orginalgrenröret.
När jag är ute och åker så tänds motorlampan efter ett tag, men den släcks efter ett tag också.
vill nu koppla ur det här systemet helt så att motorlampan inte håller på att tändas och släckas.
hur ska jag gå till väga?
hoppas ni förstår mig :)

Med vänliga hälsningar
Jimmy
Vovlo_Henrik skrev:Pulsair pluggar du i slangen från luftfiltret men är det inte EGR ventil på denna som satt på grenröret?? Ska du plugga den så lossar du slangen som går från EGR till insuget och pluggar insuget :wink:
insuget är pluggat. och slangen som går till luftburken är inte pluggad än. det är mer den elektriska biten jag vill ha urkopplat :P
Då är det nog EGR vi pratar om?
Det blir inte helt lätt att koppla bort. Det sitter en tempgivare i EGR-ventilen. Det är för att styrenheten ska kunna se att systemet funkar. Styrenheten öppnar ventilen via en magnetventil och vakuum, och då vill den ha "svar" från tempgivaren när det kommer varma avgaser på den.
Möjligen skulle det gå att använda signalen till magnetventilen och koppla den till tempgivaren via ett par motstånd så att den "drar" lite i tempsignalen åt rätt håll. Men man får nog mäta och fundera lite...

Det finns två olika typer av tempgivare, NTC och PTC. Vilken du har beror på chassinr. PTC (Positive Temperature Coefficient) ökar resistansen när temperaturen stiger, NTC (Negative...) gör tvärt om.

Men bilprovningen ska kolla EGR-systemet, så ska du besiktiga behöver det fungera...

Fel kategori här för din bil tyvärr[…]

Startproblem V70

Skulle kunna vara att ECU:n inte känner av r&[…]

.. kan man laga dessa kablar med vanliga skarvhy[…]