Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan jag har bytt bakaxel 2 ggr pga mindre incident.

Det började med att den första axeln rasade pga "hård körning" köpte sedan en 1031 bakaxel med så kallad dana lammel diff. satta upp denna men sen när jag körde så betedde sig bakaxeln precis som om den vore svetsad det beroende på 2 kors som var trasiga i axeln.

så jag tod ner den axeln och satta upp en vanlig 1031 bakaxel från 740 men då fungerar ju inte abs eller hastighetsmätaren. då är det bara ta den abs kransen från din gamla axel och sätta in i den nya

så det har inte jättestor betydelse vad du köper för axel men det underlättar ju med en axel från 940.
Om ja ska in i diffen å riva då kan jag ju lika gärna behålla min bakaxel å bara byta det som pajat i diffen å shimsa hit å dit.

Nä, jag tror det är enklast att byta hela axeln utan att pilla i diffen.

Nån som har en axel för ett vettigt pris nära sthlm till salu? Han svara inte han som hade en som gått 35000mil.
ledsen om jag börjar bli lite tjatig i denna tråd, men jag hitta en kille som sålde begagnade volvoaxlar. Han ville dock inte ge något pris förens jag sa vilken utväxling det var på min axel. Då sa jag att det enda som spela någon roll var att givar-kransen var densamma. Detta höll han dock inte med om, han hävdade bestämt att olika utväxlingar ger olika utslag på hastighetsmätaren vid samma hastighet, även om givar-kransen är rätt.

Själv är jag ju en amatör på området, men av det jag läst mig fram till på diverse forum så skall hastighetsmätarn inte påverkas av olika utväxlingar.

Om jag försöker mig på att tänka lite själv (med mitt begränsade sinne för logik) så tycker heller inte jag att hastighetsmätarn borde påverkas. Bakhjulen snurrar ju inte snabbare vid 100km/h med en axel med låg utväxling än med en med hög utväxling, och bakhjulen snurrar väl lika fort som kransen? Eller?
kransen snurrar lika fort som hjulaxeln. egentligen räcker det där.

ett varv på hjulet = ett varv på kransen
utväxlingen ändrar förhållandet mellan INGÅENDE axel och utgående - kransen sitter på utgående.

orkar inte mer nu !

/emwtur

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]