Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Dyngve
Har nyligen köpt bilen, 945 SE -92, och fläktmotorn är bytt i somras. Förmodligen en begagnad men jag är inte säker. Men hursomhelst så kvittrar den och brummar en hel del, mkt störande! Håller den på att skära ihop, kan man rengöra/smörja för att få tyst på eländet?
av Ebbe
Typiska lagerljud! Fläkten har sk självsmörjande lager, och när dom börjar ta slut blir det vibrationer i fläkten som brukar låta mycket! Är egentligen ingen idé att smörja, för det är bara en tidsfråga tills det börjar låta igen. Byt fläkt till en ny!
Ebbe
Användarvisningsbild
av Sparkz
I vilket fall som helst, borra ett hål i botten på kåpan som motorn sitter i, det nedre lagret gillar inte att ligga i vatten.
av Perra N
Hade likadant ljud på min 945 Ltt- 97, och det var löv som åkte karusell inne i fläkten. Kostade en kvart, istället för 1200:- för en ny fläktmotor! ;)
Användarvisningsbild
av peppe_75
har samma problem på min 940 från 1991, fläkten brummar och "morrar" som f-n ibland samt att det känns som om den inte har fullt ös. Ibland går den inte igång, drygt i denna kyla :( Hoppas det funkar att stoppa in en från en 740 med ac (har ac/ecc på min oxå) det var från en 90:s årsmodell, nån som har provat å vet om det funkar? borde ju vara samma...hittade en på skroten...

Min ligger still mitt emellan som den ska vid va[…]

Stort tack igen för den här genomgå[…]

Inga felkoder som kommer? Kolla så inte […]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standa[…]