Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av scorpio63
jag har en 945-94 med F motor och automatlåda och ett knepigt fel.

För 3v sedan så ville den inte statra en morgon då jag skulle till jobbet, Jag trodde att det var ispropp då jag nyss hade tankat fullt på ett nytt ställe.
Efter jobbet då jag kom hem startade bilen hur fint dom helst.
Men efter 2 dagar så kom jag inte från jobbet istället, 4 timmar senare så startade den snällt.

Det har blivit värre och värre tills den inte startade alls.

Nu har jag bytt.
Tändmodul
RPM givaren på sprängkåpan.
fördelarlock
rotor
tändkablar
tändstift

Den får bränsle.

Fortfarande funkar det inte, den försöker tända till ibland, men mer än så blir det inte.

Det lustiga var att när den startade så gick den bra utan några konstigheter.

Kan det vara tändspolen som gett upp?
Eller har någon ett bra tips?
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Får du fram några felkoder när felet uppstår? kolla detta nästa gng det kan ge en ide om vad dte kan vara

/Rookkeer
av Volvoolsson
Har du aut-låda på bilen? På min 960 hade ja samma problem. Kunde va stendöd och så typ 4 timmar senare så startade den hur lätt som helst. Och i det här fallet så var det neutralkontakten på växellådan som kom och gick som den ville. Fick reda på att bilen går att starta med "hjälpkontakten" som sitter utmed insidan av vänster innerskärm, på mitten av skärmen ungefär.

Du behöver en 2m kabel (typ FK 1,5 lr nåt i den stilen) för att hjälpstarta.

*Se till att växelspaken står i läge P lr N
*Slå på tändningen
*Öppna huven
*Anslut på lämpligt vis ena änden av kabeln i starhjälpens kontaktstycke
*Vidrör batteriets pluspol med den andra änden av kabeln (nu ska startmotorn gå runt så se till att inte ha nån växel i 8) )
*Så fort motorn startat så tar du bort kabeln från pluspolen och sedan från starthjälpens kontaktstycke

Men testa som sagt med en ny neutrallägesgivare.

Hoppas raderna kan vara till nytta /Olsson

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]