Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hejsan idag böt min polare koppling,

efter att allt var dit satt luftade vi systemet via slavcylinder. när den kändes normalt drog vi ut för att pröva då kopplingen helt plötsligt efter en kort stunds åkande gick rakt ner till botten utan motstånd.

fick stänga av å byta växel för att komma tillbaka efter det rullade vi fram å bak bilen ett par ggr och då kom kopplingen tillbaka!!!

men efter ett par tryckningar började det PYSA när vi tröck ner den och upptänkte att slavcylindern läkte när man kopplade

alltså när kopplingen blev nertryckt sprutade det bakåt från cylindern och damasken hade hoppat ur och kolven verkade uttryckt!!

snälla hjälp måste få reda på hur den kan lagas SNARAST MÖJLIGT

MVH Robin
av Taxen
Brukar finnas renoveringssatser att köpa.Kolla på Mekonomen,Micro,Meca, eller Biltema samt Volvo.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kolven går för långt ut och hänger sig iaf.
Fattas plastbiten mellan kulan och kopplinggaffeln?
Plastklumpen i änden på stången mellan cylinder och gaffel, är den sliten?
Fel urtampningslager?

En enkel och snabb lösning är väl att förlänga stången lite...
av Perra N
Byt slavcylinder om det läcker från den. Repsatsen kan funka om vätskebytena är utförda i rätt tid, men tyvärr "glömmer" ofta verkstäderna att lufta igenom kopplingen när de byter bromsvätskan. Och då ser inte cylindrarna vackra ut i loppen.
av Frigge
Låter som du monterat fel urtrampningslager,då blir det alldeles för stort slag för cylindern att göra o då ploppar axeln ur.
Kopplingen köpt på Volvo ??

/Fredrik

Min ligger still mitt emellan som den ska vid va[…]

Stort tack igen för den här genomgå[…]

Inga felkoder som kommer? Kolla så inte […]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standa[…]