Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mbuhre
Hej!

Jag märkte att handbromsen börjat ta väldigt högt upp och tänkte att det är väl en smal sak att spänna. Men efterhand har jag blivit tveksam: Det är nämligen så att den oftast tar högt upp men ibland tar helt normalt. Det tycker jag är något mystiskt?! Eftersom det alltid är antingen eller, inte slumpartat utan likadant så länge bilen inte rört sig, så tänker jag att det har med hjulens läge att göra. Vad kan det vara som har hänt?

Min bil är en Volvo 945 -96.
Senast redigerad av 1 mbuhre, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Ett förslag skriv om toppiken att det gäller handbroms problem till en 945 -96 så slipper moderatorerna på peka detta

ang ditt problem så kan det vara vajern, har du kollat beläggena till hand bromsen
Användarvisningsbild
av emwtur
mbuhre skrev: Vad kan det vara som har hänt?
Min gissning :
- hur kvalificerad den är - vet jag inte !

troligtvis är dina belägg och expandern i trumman bak slitna så att dom i vissa fall trillar ur hacket i beläggen
( då har du "normal" handbroms ) råkar expandern hamna i hacket - tar den "högt".
EDIT:
Fjädern bör också vara dålig eller av för att det skall bli så här !

om det skulle ha med hjulens läge att göra ?
- dra handbromsen försiktigt när bilen rullar långsamt - så försiktigt att bilen rullar ett par meter innan den stannar.
stannar den med ett "klonk" så....

EDIT:
rekommenderar att du plockar isär trummorna bak och kollar upp fjädrarna, slitaget och antagligen byter belägg.

följdfråga innan du river i bilen :
Är det någon skillnad i handbromsens verkan när den tar "högt" eller "lågt" ?

/emwtur
av mbuhre
Tack för goda råd emwtur. Jag har nu vid flera tillfällen provat långsamma "inbromsningar" med handbromsen och bilen har stannat snällt och fint utan det minsta klonk. Däremot har handbromsen nu alltid tagit i det höga läget, aldrig "normalt". Så då kanske jag vågar spänna vajern trots allt...

Just det, det skulle jag ha sagt: Handbromsen har alltid tagit bra, i båda lägena.
Användarvisningsbild
av Maxwell
Spänn åt handbromen. Den kanske har varit för löst spänd innan och iom det fårr backarna att åka på sned inne i trumman, en upptajtning gör nog att de stannar i rätt läge. Parkeringsbromsens konstruktion är ju allmänt känd för att strula på våra bilar så att ta isär och kolla hur det ser ut, köra ett varv med stålborsten och sedan smörja lite skulle nog inte skada.

//Maxwell
Användarvisningsbild
av Sparkz
Bäläggen brukar släppa från backarna, du kanske har ett löst belägg som åker omkring där inne. Det är inte fel att ta isär och se över bromsarna ibland.
av mbuhre
Tack för goda råd. Jag fattade mod och spände vajern. Allt har därefter funkat prima. Så jag antar att det var något som kunde komma ur läge just för att det var dåligt spänt.

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]

Felkod P24C6 Partikelsensor

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&a[…]

Elpriset

Artikeln i länken säger inget om hur h[…]