Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Akvaristen
Mitt avgassystem rostade av idag. Tänker investera i ett rostfritt. Dock planenar jag att trimma motorn med sk eko-chip, annan laddtrycksregulator, luftfilter mm. för att få ner bränsleförbrukningen. Finns det något speciellt avgassystem jag ska titta på... större diameter etc..? Närt jag ska byta till rostfritt, måste jag då byta allt från grenrör och bakåt?

Har någon av er erfarenhet från BSR:s eko-chip? Min bil är en 945 LTT Classic från 1998, 16 000 mil.

Många frågor...
Användarvisningsbild
av Maxwell
Jag har ett rostfritt 2.5"-system från Raka Rör som ligger här i Göteborg på min bil. Bilen är en LTT som jag chipat och ställt upp laddet på till 1 bar och jag har bytt från katten och bakåt, alltså en halvsats. Man kan byta DP:n och katten också men då blir det rätt dyrt om allt skall vara rostfritt, runt 10.000.-. Mitt kosta runt 3000.-. Personligen tycker jag det räcker med 2.5" men om du tänkt att någon gång byta till en ordentligt större turbo så kan kanske 3" vara aktuellt. Ang chip så har jag ett Vikingchip i min bil, ett Ecomax, så kan tyvärr inte uttala mig om BSR:s chip.

//Maxwell
av Akvaristen
Kommer bilen att dra mindre (funka "bättre") med ett 2,5' system? Är det här ecomax-chipet du har optimerat för vara "eco" eller ska det ge bra drag i motorn?

Jag ska inte försöka få en snabb bil utan en snålare bil. Vem vet kanske det blir en projekttråd på 700900-klubbens sida.

BTW, Det är en väldigt fin bil du har.
Användarvisningsbild
av Ticken
Skillnaden på en halvsats som är 2,5" eller 3" är bara ljusnivån. Effektmässigt spelar det ingen större roll om du inte ska göra mer på bilen.
Tycker du ska välja 2,5"..

/Ticken
Användarvisningsbild
av emwtur
skall det märkas någon skillnad med 3" så lär man väl ligga på över 200 hk
( om inte ljudet räknas alltså )
+ att man nog bör byta till en värre katalysator.
/emwtur
Användarvisningsbild
av Maxwell
Akvaristen skrev:Kommer bilen att dra mindre (funka "bättre") med ett 2,5' system? Är det här ecomax-chipet du har optimerat för vara "eco" eller ska det ge bra drag i motorn?

Jag ska inte försöka få en snabb bil utan en snålare bil. Vem vet kanske det blir en projekttråd på 700900-klubbens sida.

BTW, Det är en väldigt fin bil du har.
För det första, tack så mycket för att du gillar bilen!
Mitt Ecochip kanske har en "eco-mapp" men om jag skall vara ärlig så vet jag inte. Jag har det för att jag kör med högre laddtryck än orginal (1 bar) och då behövs det ett annat chip i bränsleboxen än det som sitter där original. Detta är också en av anledningarna till att jag har ett 2.5"-system på bilen, att det skall flöda lite bättre än 2.25" som är original.

//Maxwell
av Akvaristen
Jo, jag tänker nog göra samma förändringar som du gjort ( men inte byta kamaxel). Har beställt nytt 2,5 rf fullflödesavgassystem som ska på plats i helgen + sportluftfilter.

Finns det flera modeller av "Vikingchip"? Du har ett ecomax vad jag förstår.

Vilken wastegateventil köpte du?

Du verkade också ha rätt bra soppastaistik.'
'
av spanarn
Akvaristen skrev:Jo, jag tänker nog göra samma förändringar som du gjort ( men inte byta kamaxel). Har beställt nytt 2,5 rf fullflödesavgassystem som ska på plats i helgen + sportluftfilter.

Finns det flera modeller av "Vikingchip"? Du har ett ecomax vad jag förstår.

Vilken wastegateventil köpte du?

Du verkade också ha rätt bra soppastaistik.'
'
Jag kan svara för maxwell då jag känner honom. :wink:

Vikinchip finns i 2 varianter ett som heter
Ecotrim och klarar laddtryck upp till 1,0 bar och det kostar 1000 kr.
Ecomax som klarar laddtryck upp till 1,2 bar och kostar 1500 kr.
Chippet köper du på http://www.vikingchip.com
Wastgateventil är tryckklocka och den byter man för 300 pengar hos http://www.turbomeck.se den är då justerbar mellan 0,5 bar -1,3 om man vill.

Vad beträffande kamaxel så är det inte så svårt som man tror att byta och en sån köper man för 2-300 på skroten.
Nya skärmarna

Stänkskärmar?

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]

Ladd problem Volvo 760

Då tror jag inte du mäter rätt, du[…]

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]